Manoela Popescu
Se știe că Acordul de Asociere UE-Ucraina, inclusiv Zona de Liber Schimb Aprofundată și Cuprinzătoare, a garantat companiilor ucrainene acces preferențial la piața UE din 2016. După începerea războiului rus de agresiune împotriva Ucrainei, UE a introdus măsuri comerciale autonome în iunie 2022, care permit tuturor produselor ucrainene acces fără taxe vamale pe piața UE. Aceste măsuri au fost prelungite în iunie 2023 cu un an și urmau să expire la 5 iunie 2024.
Astfel că, la 31 ianuarie 2024, Comisia Europeană a propus ca taxele și cotele de import la exporturile ucrainene și moldovenești să fie suspendate pentru încă un an. Aceasta deoarece Rusia a vizat în mod deliberat producția de alimente ucrainene și instalațiile de export din Marea Neagră pentru a submina economia țării și a amenința securitatea alimentară globală. Desigur, reînnoirea suspendării taxelor la import și a contingentelor pentru exporturile ucrainene către UE pentru încă un an, consolidând în același timp protecția produselor agricole sensibile din UE, se realizează în conformitate cu angajamentele UE de a sprijini Ucraina atât timp cât este nevoie. Aceste măsuri comerciale autonome (MCA) sunt în vigoare din iunie 2022 și reprezintă un pilon esențial al sprijinului ferm al UE pentru Ucraina și economia sa. Măsurile contribuie la atenuarea situației dificile cu care se confruntă producătorii și exportatorii ucraineni ca urmare a războiului de agresiune neprovocat și nejustificat al Rusiei.
Deși principalul obiectiv al MCA este de a sprijini Ucraina, măsurile țin seama, de asemenea, de sensibilitățile agricultorilor și a altor părți interesate din UE. În acest scop și având în vedere o creștere semnificativă a importurilor de anumite produse agricole din Ucraina în UE în 2022 și 2023, MCA reînnoite conțin un mecanism de salvgardare consolidat. Astfel se asigură faptul că se pot lua măsuri de remediere rapide în cazul unor perturbări semnificative ale pieței UE sau ale piețelor unuia sau mai multor state membre. Pentru produsele cele mai sensibile (păsări de curte, ouă și zahăr) este prevăzută o frână de urgență care ar stabiliza importurile la volumul mediu al importurilor în 2022 și 2023. Aceasta înseamnă că, în cazul în care importurile acestor produse ar depăși volumele respective, tarifele ar fi reinstituite pentru a se asigura că volumele importurilor nu le depășesc în mod semnificativ pe cele din anii precedenți.
În vigoare de la 4 iunie 2022, măsurile comerciale autonome referitoare la Ucraina au avut un efect pozitiv clar asupra comerțului Ucrainei cu UE. Împreună cu acele culoare de solidaritate, măsurile comerciale autonome au permis ca fluxurile comerciale din Ucraina către UE să rămână extrem de stabile în 2022 și 2023, în pofida perturbărilor majore cauzate de război și împotriva tendinței generale a schimburilor comerciale cu Ucraina care a fost, per ansamblu, într-o scădere constantă. Astfel, importurile totale ale UE din Ucraina s-au ridicat la 24,3 miliarde de EUR în cele 12 luni până în octombrie 2023, comparativ cu nivelurile anterioare războiului din 2021, de 24 de miliarde de EUR (https://ec.europa.eu).
Măsurile comerciale autonome, având un caracter unilateral și temporar, extind în mod semnificativ domeniul de aplicare al liberalizării tarifare în cadrul zonei de liber schimb aprofundate și cuprinzătoare UE-Ucraina prin suspendarea tuturor taxelor, contingentelor și măsurilor de salvgardare restante aplicate importurilor ucrainene în această perioadă dificilă prin care trece Ucraina. În paralel, UE și Ucraina continuă discuțiile cu privire la continuarea liberalizării tarifare permanente și reciproce în temeiul articolului 29 din Acordul de asociere UE-Ucraina (https://www.europarl.europa.eu).
În paralel, Comisia propune reînnoirea cu încă un an a suspendării tuturor taxelor rămase asupra importurilor din Republica Moldova, în vigoare din iulie 2022. MCA referitoare la Moldova sunt în vigoare de la 25 iulie 2022. Exporturile Moldovei către restul lumii au suferit de pe urma agresiunii militare a Rusiei împotriva Ucrainei, deoarece s-au bazat adesea pe tranzitul pe teritoriul ucrainean și pe infrastructura ucraineană. De aceea, MCA au sprijinit eforturile Moldovei de reorientare a exporturilor prin UE. Ca atare, în ansamblu, exporturile din Republica Moldova către UE au crescut de la 1,8 miliarde de EUR în 2021 la 2,6 miliarde de EUR în 2022. Comisia propune acum prelungirea suspendării tuturor taxelor la importurile din Moldova cu încă un an. Aceasta înseamnă, în practică, că exporturile a șapte produse agricole din Moldova care fac obiectul unor contingente tarifare vor continua să fie complet liberalizate: tomate, usturoi, struguri de masă, mere, cireșe, prune și suc de struguri (https://ec.europa.eu).
Categoric, UE trebuie să continue să dea dovadă de solidaritate cu Ucraina și Moldova în contextul agresiunii continue a Rusiei. Potrivit vicepreședintelui executiv al Comisiei, responsabil cu relațiile comerciale, Valdis Dombrovskis, această propunere asigură un echilibru corect: menținerea sprijinului economic al ambelor țări, ținând cont pe deplin de interesele și sensibilitățile agricultorilor din UE. În acest mod se va realiza obiectivul dual de sprijinire a funcționării economiilor Ucrainei și Moldovei, menținând în același timp măsuri de salvgardare puternice pentru prevenirea perturbărilor pieței în UE (https://ec.europa.eu).
Deputații din Comitetul pentru Comerț Internațional au aprobat cu 26 de voturi pentru, 10 voturi împotrivă și 1 abținere extinderea măsurilor de liberalizare a comerțului pentru a sprijini Ucraina în fața războiului rusesc. Iar într-un vot separat, europarlamentarii au convenit că toate taxele la importurile din Moldova vor fi suspendate pentru încă un an, cu 28 de voturi pentru, 2 împotrivă și 6 abțineri.
Aceasta înseamnă o propunere de reînnoire a suspendării temporare a taxelor de import și a cotelor la exporturile agricole ucrainene către UE pentru încă un an, de la 6 iunie 2024 până la 5 iunie, 2025, pentru a sprijini Ucraina în contextul războiului continuu de agresiune al Rusiei împotriva țării. Legislația împuternicește Comisia să ia măsuri prompte și să impună orice măsuri necesare în cazul unor perturbări semnificative pe piața UE sau pe piețele uneia sau mai multor țări UE din cauza importurilor ucrainene. De asemenea, oferă o frână de urgență pentru produsele agricole deosebit de sensibile, și anume păsările de curte, ouăle și zahărul, ceea ce înseamnă că dacă importurile acestor produse depășesc volumele medii din 2022 și 2023, tarifele ar fi restabilite. Desigur, măsurile de liberalizare sunt condiționate de respectarea de către Ucraina a principiilor democratice, a drepturilor omului, a statului de drept și a eforturilor sale continue de a combate corupția și crima organizată (https://www.europarl.europa.eu).
Sandra Kalniete (PPE), raportor pentru dosarul Ucrainei, a declarat că, „Întrucât tocmai am trecut de a doua aniversare de la începutul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, propunerea este un semnal puternic al sprijinului neclintit al UE pentru Ucraina și Extinderea măsurilor comerciale ale UE va permite Ucrainei să continue să-și exporte produsele agricole către UE, un element crucial de salvare pentru economia Ucrainei”. În același timp, potrivit grupului PPE, propunerea include garanții puternice care asigură că fermierii europeni nu vor fi copleșiți de o creștere bruscă a importurilor. Mai mult, Comisia va putea să reintroducă tarifele sau să ia orice alte măsuri necesare dacă va constata că importurile de produse specifice cauzează perturbări. De aceea, grupul PPE apreciază că MCA reprezintă „un echilibru bun între continuarea sprijinului nostru vital pentru Ucraina și protecția necesară a piețelor noastre” (https://www.eppgroup.eu).
Categoric, grupul PPE susține continuarea suspendării taxelor de import și a contingentelor la exporturile ucrainene către UE, consolidând în același timp măsurile de salvgardare, inclusiv frânele de urgență pentru produsele agricole sensibile. Potrivit grupului PPE, Măsurile Comerciale Autonome reprezintă un proiect de bază în cadrul sprijinului de care UE are nevoie urgentă pentru Ucraina și economia sa în fața războiului brutal și neprovocat al Kremlinului. Grupul PPE susține că astfel sprijinim Ucraina și, în același timp, ne protejăm fermierii (https://www.eppgroup.eu).
După adoptarea poziției Parlamentului în primă lectură în cadrul sesiunii plenare de pe 14 martie, Consiliul va aproba oficial regulamentul și va intra în vigoare după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
În ciuda solicitărilor anumitor sectoare, organizate în jurul organizațiilor și cooperativelor agricole UE (Copa-Cogeca), și a Comisiei parlamentare pentru agricultură, eurodeputații pentru comerț nu au dorit să lărgească domeniul de aplicare a sistemului „frână de urgență”, adică restabilirea automată a taxe vamale peste un anumit prag de import, la cereale, semințe oleaginoase și miere. Astfel că, această măsură de salvgardare consolidată se va referi numai la sectoarele păsărilor de curte, a ouălor și a zahărului. În plus, parlamentarii nu au modificat perioada de referință care trebuie luată în considerare la calcularea pragurilor de declanșare a măsurilor.
Adoptarea MCA ar trebui să aibă o rezonanță deosebită în Polonia, unde câteva mii de fermieri au manifestat pe 6 martie la Varșovia împotriva regulilor UE de mediu, dar mai ales împotriva importurilor ucrainene. Această demonstrație vine pe lângă blocajele, de la începutul lunii februarie, ale punctelor de trecere a frontierei cu Ucraina, care încordează relațiile dintre cele două țări (https://www.sillonbelge.be).
Însă, aceste măsuri țin seama de nevoile agricultorilor și a altor părți interesate din UE, oferind susținere Ucrainei și Moldovei, în același timp.