Manoela Popescu
Urmând firul istoricului certificatului digital, amintim data de 17 martie 2021, când Comisia Europeană a prezentat o propunere de creare a unui certificat verde digital pentru a facilita libera circulație în siguranță a cetățenilor în interiorul UE, în timpul pandemiei de COVID-19. Certificatul verde digital, dacă va fi acceptat în toate statele membre ale UE, va contribui la asigurarea faptului că restricțiile existente în prezent pot fi ridicate în mod coordonat. Astfel, fiecare cetățean UE sau resortisant al unei țări terțe care se află legal sau are reședința în UE care deține un certificat verde digital ar trebui să fie scutit de restricțiile de liberă circulație în același mod ca și cetățenii din statul membru vizitat. În cazul în care un stat membru continuă să solicite deținătorilor unui certificat verde digital să se pună în carantină sau să se testeze, acesta trebuie să notifice Comisia și toate celelalte state membre și să justifice această decizie. Certificatul verde digital ar trebui să faciliteze libera circulație în interiorul UE, însă nu va fi o condiție prealabilă liberei circulații, care este un drept fundamental în UE. Certificatul verde digital poate dovedi, de asemenea, rezultatele testelor, care sunt adesea necesare în conformitate cu restricțiile de sănătate publică aplicabile.
Se poate spune că, în aceste momente dificile, certificatul este o oportunitate pentru statele membre de a ajusta restricțiile existente din motive de sănătate publică. Adică, statele membre ar trebui să ia în considerare această dovadă privind statutul COVID-19 al oamenilor pentru a facilita călătoria. În același timp, Comisia colaborează cu Organizația Mondială a Sănătății pentru a se asigura că certificatele emise în UE pot fi recunoscute și în alte părți ale lumii. De asemenea, Comisia este în contact cu OACI, organizația internațională care reprezintă călătoriile aeriene (ec.europa.eu).
În contextul eforturilor tuturor de a facilita călătoriile și de a învinge virusul ucigaș, grupul PPE regretă faptul că majoritatea verzilor și comuniștilor și a multor socialiști au votat împotriva implementării rapide a certificatului de vaccinare. Mai ales că, introducerea necoordonată a controalelor la frontierele interne în timpul pandemiei a cauzat tulburări sociale și economice. Iar planul de introducere a certificatului verde digital de vaccinare va permite o circulație mai rapidă și mai sigură a cetățenilor, contribuind astfel la repornirea turismului (www.eppgroup.eu). De asemenea, acesta este considerat un pas major în direcția relansării economiei Europei. Mai ales că, acest certificat verde digital, nu va fi o condiție prealabilă pentru exercitarea drepturilor de liberă circulație și nu va discrimina în nici un fel și va include un set foarte limitat de informații. Configurarea certificatului digital de vaccinare are ca scop armonizarea formatelor de documente divergente, nu numai în ceea ce privește starea de vaccinare a unei persoane, ci și în ceea ce privește testele și posibila recuperare de la COVID-19.
Președintele grupului PPE din Parlamentul European, Manfred Weber, declara că „certificatul digital de vaccinare este pentru cei care au fost deja vaccinați sau au fost testați negativ” și este de o mare importanță pentru relansarea turismului și a economiei. Conform afirmației europarlamentarului Vangelis Meimarakis, vicepreședinte al grupului PPE responsabil de relațiile cu parlamentele naționale, certificatul digital de vaccinare, care va facilita circulația sigură și liberă în Uniunea Europeană, a fost propus inițial de guvernul elen. În acest fel companiile (mai ales cele din turism) vor începe să creeze locuri de muncă (o prioritate cheie a Grupului PPE) și multiple beneficii economice pentru comunitățile în care își desfășoară activitatea (www.eppgroup.eu). Grupul PPE merge și mai adânc în strategia privind combaterea virusului și relansarea economiei, strategia de vaccinare și de lansare a certificatului verde digital, propunând ca Parlamentul European să aprobe o nouă procedură pentru vaccinurile împotriva mutațiilor COVID-19. Grupul PPE își dorește un proces mai clar și mai simplu atât pentru dezvoltatorii de vaccinuri, cât și pentru Agenția Europeană pentru Medicamente (EMA). Aceasta deoarece odată cu apariția unei noi mutații a virusului în India, atenția se îndreaptă spre eficiența vaccinurilor. Este clar că vaccinurile funcționează foarte fiabil împotriva variantei britanice B117, dar cu variantele de virus brazilian și sud-african, efectul unor vaccinuri este deja limitat. Cum este de așteptat să apară alte mutații, teama este că vaccinurile nu vor mai oferi o protecție suficientă (www.eppgroup.eu). Unul dintre principalele elemente ale noii proceduri va face posibilă ca EMA să furnizeze autorizația de introducere pe piață a vaccinului adaptat mai devreme în proces, pe baza unui set de date inițial și finalizat după aprobare. Aceasta deoarece este crucial ca întregul proces să rămână în siguranță. Conform grupului PPE, reguli similare au fost deja aplicate cu succes de mulți ani (www.eppgroup.eu).
Conform oficialilor UE, majoritatea țărilor din UE ar trebui să fie pregătite din punct de vedere tehnic pentru certificatele COVID-19 până în prima săptămână a lunii iunie, înainte de lansarea oficială preconizată până pe 26 iunie 2021. De aceea, simultan cu dezvoltarea părții tehnice a certificatelor se desfășoară și negocierile interinstituționale pentru a sigila textul legal final al măsurilor (ec.europa.eu). Ambasadorii UE-27 au dat aprobare pe 14 aprilie poziției Consiliului în viitoarele negocieri cu Parlamentul European privind certificatele verzi digitale, un instrument conceput de Comisia Europeană pentru a ușura restricțiile de călătorie în sezonul estival. În mandatul aprobat de a începe discuțiile cu parlamentarii UE, statele membre urmăresc să păstreze posibilitatea de a prelucra datele cu caracter personal colectate chiar și în scopuri care nu fac parte din călătorii. Cu alte cuvinte, consiliul a votat introducerea de noi aspecte privind utilizarea datelor cu caracter personal colectate, adăugând în mandatul său de negociere că datele pot fi prelucrate în alte scopuri, inclusiv modificări privind perioadele de păstrare. Potrivit însă comisarului pentru justiție Didier Reynders, baza legală pentru prelucrarea acestor date trebuie prevăzută într-o lege națională, care trebuie să respecte legislația strictă a UE privind protecția datelor. O altă potențială problemă între Consiliu și Comisie implică durata dispoziției, deoarece executivul UE intenționează să-și suspende aplicarea odată ce Organizația Mondială a Sănătății (OMS) declară dispariția pandemiei.
Se așteaptă ca certificatele verzi să ofere dovezi că oamenii au fost vaccinați, au fost testați negativ sau au fost recuperați din COVID, permițându-le să călătorească liber în interiorul UE în timp ce rămân în siguranță. Cronologia pentru aprobarea regulamentului, care necesită un acord între Parlamentul European și Consiliu, este deosebit de strânsă, deoarece scopul este ca sistemul de certificare să fie pus în funcțiune înainte de vară, respectiv al sfârșitul lunii iunie (www.euractiv.com). Cu toate acestea, țările UE au propus un termen fix de aplicare de 12 luni de la data intrării sale în vigoare. Toate acestea pentru ca sistemul de certificare să fie pus în funcțiune înainte de vară, întrucât întreaga operațiune este concepută în cea mai mare parte pentru a salva sezonul de vacanță și sectorul turistic european aflat în dificultate.
În vederea asigurării că sistemul va fi operațional și legal valabil în toată Europa la data de 26 iunie, un grup selectat de țări membre UE participă la un program-pilot pentru a testa funcționarea viitorului certificat verde digital european, cunoscut și sub numele de Green Pass UE. Ca atare, statele membre au fost împărțite în trei grupuri pentru începerea testării sistemului. Astfel, un prim grup de 20 de țări, inclusiv Franța, Italia, Spania și Germania, au început verificări tehnice pentru interconectarea sistemelor începând cu a doua săptămână a lunii mai, în timp ce un alt grup de state membre mai puțin pregătite își vor începe testele mai târziu în această lună. Iar al treilea, ultimul grup, ar trebui să înceapă testarea sistemului pe la jumătatea lunii iunie. Bugetul acestei inițiative atinge aproximativ 40 – 45 milioane de EUR, ceea ce reprezintă aproape o treime din costul cheltuit pentru sistemul în sine.
Astfel, începând cu 10 mai, Belgia este considerată una dintre primele state membre UE atunci când vine vorba de implementarea certificatului digital verde. Scopul este de a facilita călătoriile internaționale și sigure din Belgia către alte țări. Conform CEO al Băncii de Securitate Socială din Belgia, Frank Robben, logistica pentru implementarea permisului COVID în Belgia este relativ simplă. Aceasta deoarece toate vaccinările sunt înregistrate în Vaccinnet și rezultatele testelor PCR într-o bază de date administrată de Sciensano.
De asemenea, guvernul francez a răspuns rapid la implementarea sistemului certificatului verde digital. Astfel că la jumătatea lunii martie, Macron a anunțat un program pilot de o lună de zile cu un certificat de vaccinare, care la momentul respectiv era disponibil doar celor care se deplasau între Franța și teritoriile franceze din Caraibe. Mai recent, țara este considerată un pionier în punerea în aplicare a Digital Green Pass creată de Comisia Europeană. Testul de încercare al Franței a început pe 29 aprilie prin intermediul aplicației TousAntiCovid, care este acum capabilă să arate rezultate negative ale testelor PCR pentru a permite libera circulație și turismul în străinătate. Mai mult decât atât, pe 13 mai, parlamentul francez a susținut propunerea lui Macron de a avea un permis de sănătate în țară (proiectul de lege a trecut de la 208 la 85). Potrivit ministrului, lansarea Green Pass UE în Franța va fi, de asemenea, utilă pentru restabilirea altor activități, cum ar fi evenimentele sportive, dar și pentru redeschiderea locurilor de primire a publicului, festivaluri și adunări.
În Estonia, după o reuniune a Consiliului Afacerilor Generale al Uniunii Europene la Bruxelles, ministrul de externe al Estoniei, Eva-Maria Liimets, anunța la 11 mai 2021, că este deja posibilă descărcarea sau imprimarea unui certificat digital de pe portalul pacienților care le dovedește vaccinarea. Estonia fiind gata să includă acest lucru în sistemul de certificate verzi digitale la nivel european. De altfel, pentru Estonia, prioritatea cheie de restabilire a liberei circulații în conformitate cu principiile Schengen poate fi atinsă pe deplin cu ideea certificatului verde digital european.
Ministrul german, Michael Roth, în cadrul reuniunii UE, care a avut loc pe 11 mai 2021, a declarat că certificatul verde digital al UE „nu este important doar pentru țările care depind de turism, ci pentru noi toți, fiind un semnal clar pentru libertatea de mișcare și pentru mobilitate în Uniunea Europeană”. Roth a subliniat, de asemenea, că o soluție ar trebui să fie disponibilă în Germania în câteva săptămâni www.covidpasscertificate.com).
În timp ce alte țări respectă o abordare comună atunci când vine vorba de implementarea certificatului verde, Italia a anunțat că țara își va lansa propriul permis verde pentru călătorii până la sfârșitul lunii mai. Potrivit declarației premierul Mario Draghi într-o conferință de presă a G20 acest certificat italian de sănătate COVID „va permite turismului italian să devină un sector la fel de puternic ca înainte de pandemie, dacă nu chiar mai puternic” (www.covidpasscertificate.com).
Se cunoaște deja că ideea de a avea un pașaport de sănătate COVID a creat mari dezbateri în rândul unor state membre ale UE. Țări precum Austria, Grecia și Spania au susținut cu fermitate Green Pass UE, deoarece consideră această opțiune ca o oportunitate de a-și ajuta economiile, în special în domenii precum turismul și călătoriile internaționale. Cu toate acestea, liderii Uniunii Europene s-au asigurat că se va furniza o soluție fiabilă, sigură și comună pentru a restabili mobilitatea și libertatea de mișcare și pentru a oferi cetățenilor speranța unui viitor durabil și prosper post COVID-19.