de Alexandra Burnea
Comisia Europeană a lansat un nou sistem de reclamații pentru raportarea barierelor de acces pe piață și a încălcării angajamentelor comerciale și a dezvoltării durabile în acordurile comerciale ale Uniunii Europene, dar și în cadrul Sistemului Generalizat de Preferințe.
Noul sistem de reclamații reflectă eforturile sporite ale Comisiei în ceea ce privește executarea și punerea în aplicare a acordurilor comerciale. Acest lucru vine ca urmare a desemnării, în luna iulie, a primului responsabil cu aplicarea dispozițiilor în materie comercială (CTEO), Denis Redonnet, care va supraveghea acțiunile cu privire la aplicarea politicii comerciale, precum și a planului de acțiune în 15 puncte al Comisiei privind comerțul și dezvoltarea durabilă din 2018 (TSD). Planul reflectă promovarea angajamentului pe termen lung in ceea ce privește comerțul și dezvoltarea durabilă, pe de o parte, și de a intensifica eforturile de monitorizare – și o aplicare fermă – pe de altă parte. Reclamațiile vor fi centralizate pentru a permite un proces receptiv și structurat.
Comisarul pentru comerț, Valdis Dombrovskis, a declarat: „Comisia a făcut din implementare o prioritate absolută, accentuând puternic punerea în aplicare a acordurilor comerciale. În cadrul acestui nou sistem, reclamațiile referitoare la angajamentele de dezvoltare durabilă vor primi aceeași atenție ca și barierele comerciale. Este un adevărat pas înainte, deoarece părțile interesate vor avea acum un rol direct în asigurarea faptului că politica comercială a UE oferă atât oportunități comerciale, cât și pentru creșterea standardelor de muncă și de mediu. Sistemul de reclamații va fi accesibil tuturor părților și întreprinderilor relevante, iar serviciile Comisiei vor evalua fiecare reclamație și vor lua măsuri după cum este necesar. ”
Procedura de reclamație este deschisă statelor membre, companiilor individuale, comercianților, organizațiilor societății civile și cetățenilor UE. Formularele de plângere – unul pentru barierele comerciale și unul pentru încălcarea angajamentelor de dezvoltare durabilă – vor fi disponibile online pentru părțile interesate pe portalul „Access2Markets” de pe pagina DG Comerț. Reclamanții vor trebui să furnizeze o descriere detaliată a problemei în cauză și să enumere toate acțiunile întreprinse deja pentru a soluționa problema. Pentru probleme de acces pe piață, reclamantul va trebui să descrie potențialul impact economic al presupusei bariere. Pentru probleme de dezvoltare durabilă, reclamantul trebuie să ofere detalii despre impactul și gravitatea presupusei încălcări.
După lansarea plângerii, reclamantul va fi informat dacă va urma o acțiune de executare. Serviciile Comisiei vor informa reclamantul cu privire la conținutul planului de acțiune, identificând etapele adecvate pentru soluționarea problemelor care fac obiectul plângerii, dar indicând, de asemenea, posibile termene ale acțiunilor specifice.
Serviciile Comisiei ar putea furniza, de asemenea, actualizări periodice cu privire la acțiunile întreprinse pentru a aborda problema, în funcție de sensibilitatea și confidențialitatea fiecăruia dintre pașii întreprinși.
Acțiunile UE de combatere a barierelor cu care se confruntă companiile europene din întreaga lume au avut succes, lucrările Comisiei de a le elimina între 2014 și 2018 generând exporturi suplimentare de cel puțin 8 miliarde EUR în 2019.