Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene au ajuns la un acord provizoriu cu privire la normele care vor face campaniile electorale și referendumurile mai transparente și mai reziliente la ingerințe, potrivit comunicatelor emise de cele două instituții.
Regulamentul a fost elaborat pe fondul preocupărilor legate de pericolele reprezentate de manipularea informațiilor și de interferența străină în alegeri.
Acesta urmărește să-i ajute pe cetățeni să recunoască mult mai ușor reclamele politice, să înțeleagă cine se află în spatele lor și să afle dacă au fost vizați de o reclamă țintită, astfel încât să ia decizii în cunoștință de cauză.
Reglementările vor sprijini o dezbatere politică deschisă și echitabilă în statele membre, bazată pe informații obiective, transparente și pluraliste și va permite ca publicitatea politică să se desfășoare cu respectarea deplină a drepturilor omului, inclusiv dreptul la viața privată.
O mai mare transparență și răspundere
Publicitatea politică va trebui să fie etichetată în mod clar. Conform noilor norme, cetățenii, autoritățile și jurnaliștii vor putea obține mai ușor informații despre cine finanțează o reclamă, locul de desfășurare a acesteia, suma plătită și originea finanțării, printre alte detalii.
La insistența Parlamentului, la 24 de luni de la intrarea în vigoare a normelor, Comisia va înființa un registru accesibil publicului care va conține toate anunțurile politice online și informațiile aferente, pentru o perioadă de până la șapte ani.
Combaterea ingerințelor străine
Pentru a limita posibilitatea sponsorilor non-UE de a interfera în procesele europene democratice, eurodeputații au reușit să includă o interdicție asupra sponsorizărilor furnizate de entitățile din țările terțe pentru reclamă politică în UE cu trei luni înainte de alegeri sau de referendum.
Reglementarea strategiilor de targetare
În conformitate cu acordul, numai datele cu caracter personal furnizate în mod explicit în scopul publicității politice online și colectate de la persoana vizată pot fi utilizate de furnizori pentru a targeta utilizatorii. De asemenea, ar fi interzisă publicitatea politică bazată pe crearea de profiluri folosind categorii speciale de date cu caracter personal (de exemplu, etnie, religie, orientare sexuală). Parlamentul a introdus și alte prevederi pentru a reglementa în continuare direcționarea, cum ar fi interdicția de a utiliza datele minorilor.
Comunicările interne, cum ar fi buletinele informative ale partidelor politice, fundațiilor sau ale altor organisme non-profit către membrii lor, nu sunt considerate publicitate politică și nu vor face obiectul unor norme suplimentare de confidențialitate.
Protejarea libertății de exprimare
Normele convenite se referă doar la reclamele politice remunerate. Nu sunt afectate opiniile personale, opiniile politice, cum ar fi orice conținut jurnalistic nesponsorizat, sau comunicările privind organizarea alegerilor (de exemplu, anunțarea candidaților sau promovarea participării) din surse oficiale naționale sau europene.
Sancțiuni pentru încălcări
Textul convenit introduce posibilitatea de a aplica sancțiuni periodice pentru încălcări repetate. În conformitate cu Legea privind serviciile digitale, sancțiunile pot ajunge până la 6% din venitul anual sau din cifra de afaceri anuală a unui furnizor de publicitate.
Consiliul și Parlamentul mai trebuie să adopte în mod oficial acordul înainte ca normele să intre în vigoare. (A. S.)