Mai multe investiții în „Tehnologii strategice pentru Europa” (STEP)

Manoela Popescu

În ultimii ani, consolidarea competitivității și a rezilienței în sectoarele strategice și reducerea dependențelor economiei europene s-a realizat prin intermediul transformărilor verzi și digitale, care au reprezentat busola UE. Mai ales, prin intermediul Next GenerationEU, programul UE de redresare economică post-COVID-19, UE a eliminat decalajul față de nivelurile de producție anterioare pandemiei încă din vara anului 2021. Eforturile fără precedent depuse de statele membre UE pentru a pune în aplicare reforme esențiale sporesc reziliența UE, iar fondurile direcționate către dubla tranziție verde și digitală sporesc competitivitatea economiei europene.

Se poate afirma astfel că industria UE și-a dovedit reziliența intrinsecă, însă, inflația ridicată, perturbările post-COVID-19 ale lanțurilor de aprovizionare, războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, creșterea ratelor dobânzii, creșterea bruscă a costurilor energiei și a prețurilor factorilor de producție afectează competitivitatea industriei UE. La acestea se adaugă concurența puternică, dar nu întotdeauna loială, de pe piața mondială fragmentată. Ceea ce a evidențiat, în primul rând, necesitatea ca UE să își asigure autonomia strategică deschisă și să își reducă dependența strategică de țările terțe în diferite sectoare. Cu alte cuvinte, sunt necesare măsuri imediate pentru a sprijini dezvoltarea sau producția în UE a tehnologiilor critice sau protejarea și consolidarea lanțurilor lor valorice în tehnologii profunde și digitale, tehnologii curate și biotehnologii.

În acest sens, credința grupului PPE este că Europa ar trebui să dezvolte mai multe tehnologii, biotehnologie și infrastructură digitală de fabricație europeană. În acest scop, grupul PPE dorește să majoreze propunerea de 10 miliarde de EUR pentru Platforma Tehnologii Strategice pentru Europa (STEP) cu încă 3 miliarde de EUR, pentru a o face mai eficientă și pentru a introduce modificări substanțiale la propunerea inițială (https://www.eppgroup.eu).

Ca atare, Parlamentul European a votat în plen în favoarea unui mandat de negociere pentru o nouă Platformă Tehnologică Strategică în Europa (STEP), marți, 17 octombrie 2023, care trebuie să fie doar un început către autonomia strategică europeană. Mandatul de negociere a fost aprobat cu 385 de voturi pentru, 85 împotrivă și 151 abțineri. Potrivit lui José Manuel Fernandes (PPE), acesta a fost momentul în care Europa s-a decis să „pună cuvintele în acțiune” atunci când vine vorba de „sprijinirea investițiilor strategice” (https://www.euractiv.fr).

Propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului de instituire a platformei „Tehnologii strategice pentru Europa” (STEP), prezentat pentru prima dată pe 20 iunie 2023, urmărește să ofere finanțare suplimentară proiectelor considerate a fi de importanță strategică în anumite sectoare tehnologice cheie (https://www.euractiv.fr).

Conform Regulamentului, platforma ar trebui să contribuie la menținerea unui avantaj european în ceea ce privește tehnologiile critice și emergente relevante pentru tranziția verde și cea digitală, de la tehnologiile legate de calcul, inclusiv microelectronica, informatica cuantică și inteligența artificială la biotehnologie și producție biotehnologică și tehnologiile care contribuie la obiectivul zero emisii nete. În centrul său, STEP acționează ca un instrument de semnalizare, creând un nou „sigiliu de suveranitate” pentru proiectele selectate pentru a atrage finanțare publică și privată și pentru a accelera furnizarea de fonduri europene (în primul rând InvestEU și Fondul de inovare).

De asemenea, în centrul obiectivelor STEP se află un sprijin industrial mai mare pentru țările și regiunile mai sărace ale UE. Versiunea PE a textului prevede că 50% din cele cinci miliarde de EUR ale Fondului pentru inovare vor fi puse la dispoziția statelor membre al căror PIB este sub media europeană. Iar restul de 50% vor fi accesibile tuturor statelor membre, indiferent de dimensiunea economiei lor, până la 31 decembrie 2025. După această dată, criteriul PIB nu se va mai aplica. În plus, doar statele membre cu un PIB sub media europeană vor avea voie să utilizeze Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) pentru a sprijini proiecte din sectorul industrial. Țările mai bogate, la rândul lor, vor putea folosi fondurile FEDR doar pentru proiecte strategice de altă natură, altele decât cele industriale. Un nou site web va oferi investitorilor informații despre fiecare proiect aprobat. Acest mecanism nu a fost susținut de coraportorul Christian Ehler (PPE), care consideră că proiectele industriale strategice (care ar putea beneficia de STEP) există peste tot în Europa, iar finanțarea ar trebui concentrată acolo unde investiția are cel mai mare impact pozitiv. Ca atare acest aspect rămâne la latitudinea Consiliului UE, negociatorii sperând să ajungă la un acord final înainte de alegerile europene din iunie 2024 (https://www.euractiv.fr).

Platforma Tehnologică Strategică pentru Europa (STEP) a Uniunii Europene (UE) oferă un sprijin important pentru deblocarea viitoarelor finanțări publice pentru tehnologiile curate. STEP va stimula tehnologiile digitale, „net zero” și biotehnologice pentru a facilita tranzițiile digitale și climatice. Când vine vorba de tehnologie curată, Europa trebuie să asigure implementarea la un nivel care să asigure decarbonizarea viitoare, să asigure lanțuri de aprovizionare rezistente și să extindă producția de tehnologie curată pentru a menține competitivitatea industriei la nivel european. Cele mai mari economii ale Uniunii Europene recunosc necesitatea de a face mișcări naționale semnificative pentru a-și spori cota de tehnologii viitoare, susținute de miliarde de euro de investiții publice. Cu toate acestea, multe state membre, care se confruntă cu constrângeri bugetare mai mari, nu pot concura în condiții egale. O soluție care să sprijine toate statele membre va trebui să fie la nivelul UE, iar Platforma Tehnologică Strategică pentru Europa (STEP) a Comisiei arată calea către o astfel de soluție (https://www.i4ce.org).

Cu toate acestea, STEP nu este lipsit de defecte. Deși face pasul important de a defini tehnologiile critice care necesită sprijin european și de a direcționa fondurile existente către aceste priorități, injecția propusă de 10 miliarde EUR (InvestEU – 3 miliarde de EUR, Horizon Europe – 0,5 miliarde de EUR, Fondul European de Apărare – 1,5 miliarde de EUR și Fondul pentru inovare – 5 miliarde de EUR) nu reprezintă o contribuție semnificativă la investițiile necesare pentru a le susține. Aceste tehnologii critice includ nu numai tehnologia curată, ci și alte sectoare precum inteligența artificială, calculul cuantic și biotehnologia. De aceea, varianta parlamentară cere și trei miliarde de EUR în plus de la statele membre, pentru un total de 13 miliarde de EUR, în speranța că suma de fonduri disponibile pentru tehnologii curate nu va fi în continuare limitată. Însă, sprijinul statelor membre pentru această nouă sursă de finanțare este scăzut, ceea ce înseamnă că această mică contribuție ar putea fi negociată în sensul reducerii în timpul viitoarelor negocieri (https://www.europarl.europa.eu).

Comisarul european pentru buget responsabil cu dosarul, Johannes Hahn, a afirmat că platforma STEP va contribui la „asigurarea că ne putem confrunta [concurența globală], să întărim inovația europeană și să sprijinim companiile europene care se confruntă cu o concurență neloială” create de actori internaționali precum China și Statele Unite. Însă, din Statele Unite până în China, o politică comercială și industrială activă devine din ce în ce mai necesară, în special în ceea ce privește tehnologiile curate. Cele mai mari economii ale Europei, Franța și Germania, plănuiesc investiții publice semnificative pentru a sprijini obiectivele de mediu. Parțial încurajate de relaxarea normelor europene privind ajutoarele de stat (de care Parisul și Berlinul au beneficiat cel mai mult), ambele țări au anunțat programe publice semnificative pentru a sprijini tranzițiile lor naționale ecologice. Să luăm, de exemplu, creditul fiscal pentru climă de 7 miliarde de EUR pe an al Germaniei sau anunțul Franței privind un credit fiscal industrial ecologic de 2 miliarde de EUR.

Credința grupului PPE este că dacă „este făcut corect, STEP va fi un impuls important pentru tehnologia în Europa, pentru a ne apropia de obiectivele noastre climatice pentru 2030 și 2050 și pentru a ne crește suveranitatea tehnologică”. Din perspectiva grupului PPE, s-a făcut tot ce era necesar pentru a crea coerență legislativă între acest regulament și alte dosare importante de politică industrială, cum ar fi Net-Zero Industry Act și Critical Raw Materials Act. În plus, grupul PPE a îmbunătățit siguranța pentru dezvoltatorii de proiecte pentru a le permite să acceseze finanțare, care lipsea în propunerea inițială. Christian Ehler, negociatorul principal al Parlamentului European și purtătorul de cuvânt al grupului PPE pentru Industrie, Cercetare și Energie a precizat că, în continuare, Consiliul European pentru Inovare va fi principalul investitor de capital al UE pentru investiții importante și strategice” (https://www.eppgroup.eu).

Aspectele de bună guvernare și responsabilitate sunt esențiale pentru José Manuel Fernandes, purtătorul de cuvânt al grupului PPE pentru bugete. Potrivit acestuia, „STEP este un punct de plecare pentru a sprijini în mod corespunzător tehnologiile fabricate în Europa”. În accepțiunea lui José Manuel Fernandes trebuie să ne asigurăm că tehnologiile strategice pot avea acces la oportunități mai bune de finanțare, deoarece autonomia strategică atât de necesară a UE depinde de o abordare puternică și ambițioasă pentru a răspunde nevoilor industriilor noastre. STEP își propune să consolideze diverse programe și fonduri ale UE și să canalizeze până la 160 de miliarde EUR în noi investiții, alături de stimulente ale politicii de coeziune și Facilitatea de redresare și reziliență (RRF). Platforma va încuraja creșterea lanțurilor valorice tehnologice esențiale în sectoare precum digitalul, zero net, biotehnologia, va aborda deficitul de forță de muncă și de competențe și va sprijini inovarea (https://www.europarl.europa.eu). De asemenea, credința purtătorul de cuvânt al grupului PPE pentru bugete este că având o structură de guvernanță robustă (Comitetul STEP), care acordă Sigiliul STEP proiectelor, contribuie la obiective și coordonează oportunitățile de finanțare existente, este de o importanță capitală. „Este o chestiune de transparență, responsabilitate și eficiență în utilizarea fondurilor”. Etichetă de Suveranitate fiind menită să ajute promotorii de proiecte să atragă investiții prin certificarea contribuției lor la obiectivele STEP (https://www.eppgroup.eu).

STEP face parte din revizuirea în curs a bugetului pe termen lung al UE, pentru care sunt necesare ajustări, deoarece acesta a fost grav epuizat în urma multiplelor crize din 2021. Ca atare, în paralel cu revizuirea bugetului, STEP, trebuie integrat în bugetul anual al anului 2024, care urmează să fie negociat în noiembrie 2023. Regulamentul STEP este esențial pentru consolidarea autonomiei strategice a UE și, de asemenea, pentru creșterea competitivității și coeziunii noastre sociale. Ca atare se așteaptă o acțiune rapidă din partea Consiliului, Parlamentul European fiind pregătit să înceapă negocierile cu statele membre cu privire la textul final al regulamentului.

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Print

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top