Manoela Popescu
Resursele de energie regenerabilă sunt surse naturale de energie care se regenerează în mod continuu sau care sunt disponibile în cantități mari și sustenabile, precum energia solară, energia eoliană, energia hidroelectrică, energia geotermală, energia din biomasă, hidrogenul verde etc.. Se știe că aceste resurse pot fi utilizate pentru producerea de electricitate și pentru furnizarea de energie termică. Energia solară se referă la lumina și căldura furnizată de soare și poate fi captată și convertită în electricitate prin intermediul panourilor solare fotovoltaice sau utilizată pentru încălzirea apei și a spațiilor în sistemele solare termice. Energia eoliană se obține din mișcarea aerului, care rotește turbinele eoliene pentru a produce electricitate. Parcurile eoliene terestre și marine sunt exemple de surse de energie eoliană. Energia hidroelectrică este generată prin utilizarea energiei cinetice a apei în mișcare, care face să rotească turbinele și să producă electricitate. Barajele, centralele hidroelectrice și microhidrocentralele sunt exemple de surse de energie hidroelectrică. Energia geotermală se obține din căldura naturală a pământului, putând fi utilizată pentru încălzirea locuințelor și a clădirilor sau pentru producerea de electricitate în centrale geotermale. Biomasa constă în materiale organice, cum ar fi lemnul, resturile agricole și de la animale, biogazul și deșeurile municipale. Aceste materiale pot fi arse pentru a produce căldură sau electricitate, sau pot fi transformate în biocombustibili lichizi sau gaze. Hidrogenul poate fi produs din surse regenerabile, cum ar fi energia solară sau eoliană, prin intermediul electrolizei apei. Hidrogenul verde poate fi stocat și utilizat ulterior pentru producerea de electricitate sau ca combustibil. Biohidrogenul este produs prin fermentarea biomaselor și poate fi utilizat ca sursă de energie regenerabilă. Energia din reziduuri solide include tehnologii de conversie a reziduurilor solide în energie, cum ar fi conversia deșeurilor în gaz sau electricitate.
Aceste surse de energie regenerabilă sunt esențiale pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, pentru diversificarea mix-ului energetic și pentru promovarea unei economii cu emisii reduse de carbon. Utilizarea lor eficientă și extinderea infrastructurii pentru aceste surse reprezintă elemente cheie în eforturile de combatere a schimbărilor climatice și de asigurare a unei aprovizionări de energie sustenabilă.
Dată fiind importanța resurselor regenerabile, Parlamentul European a votat pentru accelerarea implementării energiei regenerabile, în conformitate cu Green Deal și cu planul REPowerEU. Astfel, actualizarea Directivei privind energia regenerabilă (RED), deja aprobată de deputați europeni și de Consiliu, crește ponderea energiei regenerabile în consumul final de energie al UE la 42,5% până în 2030, în timp ce statele membre ar trebui să urmărească să atingă 45%.
Ca atare, legislația va accelera procedurile de acordare a autorizațiilor pentru instalații noi de producere a energiei regenerabile, precum panouri solare sau turbine eoliene, sau pentru adaptarea instalațiilor existente. Autoritățile naționale nu ar trebui să ia mai mult de 12 luni pentru a aproba noi instalații dacă acestea sunt situate în zone despre care se spune că sunt „potrivite pentru implementarea energiei regenerabile”. În afara acestor zone, procedurile nu trebuie să depășească 24 de luni. În sectorul transporturilor, desfășurarea energiilor regenerabile ar trebui să conducă la o reducere cu 14,5% a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030. Pentru aceasta, legislația, pe de o parte, impune creșterea ponderii biocombustibililor avansați în consumul sectorului și, pe de altă parte. stabilește cote mai ambițioase pentru combustibilii regenerabili de origine nebiologică, cum ar fi hidrogenul. În plus, textul aprobat precizează că statele membre stabilesc un obiectiv indicativ de cel puțin 5% tehnologii inovatoare de energie regenerabilă între capacitatea de energie regenerabilă nou instalată, precum și un cadru obligatoriu pentru proiectele energetice transfrontaliere. În ceea ce privește utilizarea biomasei ca sursă de energie regenerabilă, textul aprobat prevede criterii mai stricte pentru a se asigura că UE nu subvenționează practicile nesustenabile. Recoltarea biomasei ar trebui făcută într-un mod care să prevină efectele negative asupra calității solului și a biodiversității (https://www.europarl.europa.eu).
Revizuirea legislativă a primit și critici referitoare la faptul că biomasa din lemn va rămâne clasificată drept energie regenerabilă. Aceasta deoarece există o contradicție între arderea lemnelor pentru furnizarea de energie termică și protejarea mediului, dat fiind faptul că astfel distrugem o parte din rezervoarele de carbon în timp ce poluăm. Se știe că această revizuire legislativă provine din pachetul legislativ „Fit for 55” care adaptează legislația privind clima și energia pentru a îndeplini noul obiectiv al UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% (GES) până în 2030 (https://www.ouest-france.fr).
De ce resursele de energie regenerabilă? Datorită faptului că au o importanță semnificativă din mai multe perspective, având un impact pozitiv într-o varietate de domenii. Iată câteva dintre motivele cheie pentru care aceste resurse sunt considerate vitale: reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, securitatea energetică, creșterea independenței energetice, generarea de locuri de muncă și creșterea economică, creșterea accesului la energie, reducerea poluării aerului și a impactului asupra sănătății, inovația și dezvoltarea tehnologică, atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă.
Energia regenerabilă este una dintre cele mai eficiente modalități de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră care contribuie la schimbările climatice. Prin înlocuirea combustibililor fosili cu surse regenerabile, se pot reduce semnificativ emisiile de dioxid de carbon și alte gaze de seră care cauzează încălzirea globală. În același timp, folosirea energiei regenerabile reduce dependența de resurse energetice finite și de importurile de combustibili fosili, ceea ce sporește securitatea energetică a unei țări sau a unei regiuni. Aceasta reduce vulnerabilitatea la perturbări ale aprovizionării sau la fluctuațiile prețurilor petrolului și gazului. Reducerea dependenței comunităților, întreprinderilor și chiar indivizilor de furnizorii tradiționali de energie le va oferi acestora o mai mare autonomie și flexibilitate în gestionarea resurselor energetice.
Mai mult decât atât. industria energiei regenerabile generează o gamă largă de locuri de muncă, de la instalarea și întreținerea sistemelor solare și eoliene la cercetare și dezvoltare în domeniu. Aceasta contribuie la creșterea economică și la dezvoltarea comunităților locale. Pentru comunitățile rurale și izolate, energiile regenerabile, cum ar fi panourile solare sau turbinele eoliene mici, pot oferi acces la energie electrică fără a fi nevoie de infrastructură energetică extinsă. Utilizarea energiei regenerabile reduce poluarea aerului, comparativ cu producția de energie pe bază de combustibili fosili, ceea ce are un impact pozitiv asupra sănătății umane. Energia regenerabilă se bazează pe surse naturale, cum ar fi soarele și vântul, care sunt inepuizabile, utilizarea acestor resurse contribuie la conservarea resurselor naturale finite. Promovarea energiei regenerabile stimulează cercetarea și dezvoltarea în domeniul tehnologiilor curate, ceea ce poate duce la inovații și tehnologii mai avansate în sectorul energetic. În același timp, energia regenerabilă este fundamentală pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă, inclusiv pentru asigurarea accesului universal la energie și pentru promovarea unei economii cu emisii reduse de carbon. Prin promovarea și dezvoltarea acestor resurse, putem contribui la reducerea impactului asupra mediului, la creșterea stabilității energetice și la îmbunătățirea calității vieții pe planetă.
De aceea. grupul PPE a asigurat un impuls pentru extinderea energiilor regenerabile în UE. Din perspectiva grupului PPE, această directivă este „dovada că Bruxelles-ul poate fi atât nebirocratic, cât și pragmatic”. Potrivit grupului PPE, revizuirea directivei este rodul căutărilor pentru o mai mare independență energetică și o reducere a emisiilor de CO2. Totodată, desemnând „energia regenerabilă ca fiind de mare interes public”, proiectarea unei piețe de energie electrică și trecerea la hidrogen pentru o tranziție verde și durabilă va fi posibilă (https://www.europarl.europa.eu).
În accepțiunea grupului PPE, noua directivă privind energia din surse regenerabile aprobată de Parlamentul European va stabili cadrul pentru o extindere mai rapidă, mai ambițioasă, mai puțin birocratică și mai inovatoare a surselor regenerabile în UE (https://www.eppgroup.eu). Aceasta deoarece extinderea utilizării energiilor regenerabile în Uniunea Europeană (UE) este o prioritate esențială pentru atingerea obiectivelor de combatere a schimbărilor climatice și pentru dezvoltarea unei economii cu emisii reduse de carbon. Desigur, există mai multe modalități prin care acest obiectiv poate fi atins în UE: promovarea investițiilor în infrastructura de energie regenerabilă, implementarea unor politici de sprijin pentru energie regenerabilă, modernizarea rețelelor electrice, promovarea energiei solare și eoliene la scară mică, promovarea tehnologiilor de stocare a energiei, promovarea transportului verde, educarea și conștientizarea publicului etc..
Guvernele și instituțiile europene pot stimula investițiile în surse de energie regenerabilă, inclusiv în dezvoltarea de parcuri eoliene, parcuri solare, centrale hidroelectrice și altele. Oferirea de facilități fiscale, subvenții sau credite preferențiale pentru investițiile în energie regenerabilă poate stimula dezvoltarea infrastructurii necesare. Politicile guvernamentale pot include tarife preferențiale pentru energia produsă din surse regenerabile, certificate verzi, cote de energie regenerabilă și alte măsuri care să asigure stimulente pentru producția și consumul de energie verde. Este important ca aceste eforturi să fie coordonate la nivel european și să fie integrate în politicile energetice și de mediu ale UE și ale statelor membre.
Revizuirea directivei, potrivit grupului PPE, aduce în prim plan acum importanța resurselor regenerabile și demersurile nebirocratice și pragmatice ale UE ca acestea să poată contribui la atingerea obiectivelor de combatere a schimbărilor climatice și pentru dezvoltarea unei economii cu emisii reduse de carbon. “Ne îmbunătățim viteza și flexibilitatea procedurilor de aprobare, introducem conceptul de „tăcere pozitivă” pentru aprobarea automată dacă autoritățile de acordare a licențelor sunt prea lente și, pe lângă accentul evident pe eolian și solar, oferim și energie hidroenergetică, geotermală, curenți de maree. și biomasa. În acest sens, textul prevede „[să accelereze] procedurile de acordare a autorizațiilor pentru noi instalații de producere a energiei regenerabile, precum panouri solare sau turbine eoliene, sau pentru adaptarea instalațiilor existente”. Markus Pieper (PPE), care a negociat legea în numele Parlamentului European, subliniază că directiva este deschisă pentru noile tehnologii, deoarece solicită statelor membre să includă proiecte peste tehnologia de ultimă generație. Credința grupului PPE, prin vocea lui Markus Pieper, este că „Nimic nu este imposibil cu această directivă și acesta este un semnal foarte pozitiv de la Bruxelles și Strasbourg. Va fi bun și pentru prețurile energiei” (https://www.eppgroup.eu).
Se știe că Directiva privind energia din surse regenerabile este una dintre componentele cheie ale Acordului verde al UE pentru a face Europa neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Iar cu acest vot, statele membre vor trebui acum să mărească la 42,5% ponderea energiilor regenerabile în consumul final, până în 2030, și sunt invitate să vizeze 45% până la aceeași dată. Este evident că textul Directivei, un element important al pachetului „Fit for 55”, care urmărește reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030, a fost revizuit pentru a ține cont de consecințele invaziei ruse a Ucrainei. În cadrul planului său RePowerEU, Uniunea Europeană și-a sporit astfel ambiția inițială, mărind obiectivul de 40% până la 45% ponderea energiilor regenerabile din mix-ul energetic, de a reduce și mai mult dependența continentului de hidrocarburi. Se pare că, din această perspectivă, există un consens asupra faptului că această legislație este o poveste de succes „care ne permite, pe de o parte, să plasăm continentul nostru ca lider mondial în decarbonizare și, pe de altă parte, să punem bazele pentru a face din schimbările climatice o oportunitate și pentru a stabili Europa ca un actor rezistent la schimbările climatice” (https://www.touteleurope.eu).
Categoric există urgența de a scăpa de dependența de hidrocarburile rusești, iar noua directivă contribuie din plin la atingerea acestui obiectiv, însă, potrivit unor specialiști, este nevoie de mai mult pentru a face din Europa o zonă cu zero emisii de carbon și pentru a respecta cifrele stabilite de Acordul de la Paris. Important este că acum există cadrul necesar pentru realizarea unui mix energetic care să contribuie la realizarea unor pași importanți pe drumul independenței energetice și al dezvoltării sustenabile.