Protejarea consumatorilor de creșterile viitoare ale prețurilor la energie – obiectiv al propunerii Comisiei Europene de reformare a pieței de energie electrică

 

Manoela Popescu

Anunțată în septembrie anul trecut, reforma pieței de energie electrică a fost prezentată marți, 14 martie, de Comisia Europeană pentru a accelera dezvoltarea puternică a energiei din surse regenerabile și eliminarea treptată a gazuluipentru a reduce dependența facturilor consumatorilor de volatilitatea prețurilor la combustibilii fosilipentru a proteja mai bine consumatorii de viitoarele creșteri ale prețurilor și de potențiala manipulare a pieței și pentru a face industria UE curată și mai competitivă. Reformarea organizării pieței energiei electrice a UE propusă de Comisiei, fără a merge până la „decuplarea” dorită de Franța sau Spania, vizează mai multe măsuri de stabilizare a prețurilor și de asigurare a furnizării de energie electrică în Uniune.

Se știe că UE a avut o piață a energiei electrice eficientă și bine integrată timp de peste douăzeci de ani, care le-a permis consumatorilor să profite de beneficiile economice ale unei piețe unice a energiei, asigurând securitatea aprovizionării și impulsionând procesul de decarbonizare. Însă, creșterea prețurilor la energie, începută în vara anului 2021, s-a transformat într-o criză energetică odată cu invadarea Ucrainei de către Rusia câteva luni mai târziu. Ca atare, consumatorii europeni și-au văzut facturile la energie crescând, în principal din cauza creșterii prețurilor la gaze. Provenind parțial din energii regenerabile, nucleare, dar și combustibili fosili precum gazul, costurile electricității au explodat. Astfel, criza energetică provocată de invadarea Ucrainei de către Rusia a evidențiat necesitatea de a adapta piața energiei electrice pentru a sprijini mai bine tranziția verde, pe de o parte, și pentru a oferi consumatorilor de energie, atât gospodăriilor, cât și întreprinderilor, pe de altă parte, un acces generalizat și la prețuri accesibile la energie electrică din surse regenerabile și nefosile (https://ec.europa.eu).

În mod evident, în vederea limitării impactului volatilității prețurilor asupra gospodăriilor și întreprinderilor, Uniunea Europeană a introdus treptat mai multe măsuri începând cu octombrie 2021. Printre acestea pot fi amintite: clarificarea mijloacelor pe care statele membre au fost autorizate să le folosească în cadrul european și proiectul RepowerEU care vizează reducerea consumului și diversificarea aprovizionărilor. În acest context, Consiliul European a cerut Comisiei Europene în octombrie 2022 să pregătească o reformă structurală a funcționării pieței europene a energiei electrice. Deși de atunci prețurile au scăzut brusc, prima cărămidă a acestui proiect a fost pusă marți, 14 martie, la propunerea Comisiei (https://www.touteleurope.eu).

Reforma pregătită de Comisie prevede o nouă gamă de măsuri menite să se asigure că gospodăriile și întreprinderile din Uniunea Europeană au „acces generalizat și accesibil la energie electrică produsă din surse regenerabile și nefosile” (https://ec.europa.eu). Cu toate că nu stabilește o decuplare între prețurile de pe piața energiei electrice și cele ale gazului (așa cum au propus și susținut cândva Franța și Spania), Comisia se concentrează totuși pe transparență față de consumatori. Cu alte cuvinte, consumatorii vor trebui să primească informații mai clare despre piețe, să aibă o gamă mai mare de furnizori (care vor trebui să ofere o opțiune de preț pe termen lung pentru a evita o creștere bruscă) și să fie protejați împotriva deconectărilor. În acest sens, statele membre vor trebui să stabilească furnizori de ultimă instanță, astfel încât nici un consumator să nu rămână fără energie electrică. De asemenea, proiectul de reformă își propune să îmbunătățească accesul companiilor la contracte și piețe pe termen lung mai stabile, cum ar fi contractele de cumpărare a energiei electrice, „contracte pentru diferență” și piețele futures (https://www.touteleurope.eu). Aceasta înseamnă că vor fi revizuite mai multe acte legislative ale UE, în special Regulamentul privind energia electrică, Directiva privind energia electrică și Regulamentul REMIT.

Această reformă este solicitată de Franța și Spania, spre exemplu, încă din toamna anului 2021 pentru a permite gospodăriilor și întreprinderilor să beneficieze de costurile de producție relativ scăzute pe care le pot oferi energia nucleară sau sursele regenerabile de energie. Siguranța aprovizionării cu energiei electrică este o prioritate a Comisiei, inclusă fiind în propunerea de reformare a pieței energiei electrice, așa cum și-a dorit Germania (https://www.lemonde.fr). De asemenea, reforma propusă va stimula concurența deschisă și echitabilă pe piețele europene angro de energie, prin sporirea transparenței și integrității pieței. Propunerea fiind un răspuns atât la creșterea prețurilor la energie și revenirea inflației în Europa (care au creat riscuri sociale, nu doar economice), cât și la Actul american de reducere a inflației, care prevede 369 de miliarde de dolari (344 de miliarde de EUR) subvenții pentru industria verde, inclusiv un pachet mare pentru energie.

Însă, se pare că propunerea de reformă a pieței de energie electrică prezentată în sfârșit de Comisia Europeană este departe de explozia legislativă pe care Parisul și Madridul o cer de mult timp. Cu toate acestea, propunerea le oferă garanții importante, deoarece, dincolo de sursele regenerabile, încurajează investițiile în energie nucleară, inclusiv în centralele existente, și conturează un cadru instituțional în care statele membre pot recurge, în caz de criză, la tarife reglementate pentru gospodării și întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri).

În mod esențial, această propunere vine să elimine acele slăbiciuni ale sistemului actual al pieței de energie, care, deși a funcționat bine timp de douăzeci de ani, servind bine „întreprinderile și consumatorii europeni, permițându-le să profite de avantajele unei piețe unice”, conform celor declarate de comisarul european pentru energie, Kadri Simson, în prezent lucrurile stau diferit ca urmare a crizei energetice cauzată de invazia rusă a Ucrainei. Astfel, obiectivele majore ale reformei sunt accelerarea desfășurării energiilor regenerabile (care trebuie să se tripleze până în 2030 dacă UE dorește să-și atingă obiectivele climatice), reducerea impactului volatilității prețurilor combustibililor fosili asupra facturilor de energie electrică și protejarea consumatorilor de creșterile viitoare ale prețurilor. Însă, sistemul actual de prețuri marginale se va menține, ceea ce înseamnă că propunerea nu va schimba bazele pieței europene, „unde sursele regenerabile ieftine și energia nucleară sunt primele folosite pentru a satisface cererea consumatorilor” (https://ec.europa.eu). Acest lucru a fost salutat de șefa departamentului de reglementare la SolarPower Europa, Naomi Chevillard. De altfel, directorul general al WindEurope, Giles Dickson, aprecia că „problema” pieței europene de energie electrică din ultimii doi ani nu a fost proiectarea pieței, ci mai degrabă „prețul ridicat al gazului”.

Referitor la protejarea consumatorilor, propunerea include măsuri care le permit cetățenilor UE să participe mai activ pe piața energiei, oferindu-le o gamă mai largă de contracte și informații mai clare. De asemenea, furnizorii vor fi obligați să informeze gospodăriile despre „beneficii și riscurile asociate diferitelor tipuri de contracte”, care este un element „foarte important” pentru protecția consumatorilor. Mai mult decât atât, consumatorii vor putea, dacă doresc, să combine prețuri fixe și flexibile pentru energia electrică de la mai mulți furnizori. Astfel, gospodăriile pot opta pentru un contract cu preț fix pentru consumul lor obișnuit (iluminat, televiziune, internet etc.) și pot alege un contract flexibil sau dinamic pentru pompa de căldură sau vehiculul lor electric pentru a beneficia de prețurile mai mici ale energiei electrice de noapte. În plus,  consumatorii pot investi acum în parcuri eoliene sau solare și să vândă surplusul de electricitate produs vecinilor, nu doar furnizorului lor. De exemplu, locatarii vor putea să partajeze surplusul de energie solară captată pe acoperiș cu un vecin (https://ec.europa.eu).

Cu alte cuvinte, potrivit șefei departamentului de reglementare la SolarPower Europa „Noile propuneri pun literalmente puterea în mâinile cetățenilor. Pentru prima dată, vom avea un cadru legal pentru partajarea energiei electrice, care va completa cadrul privind comunitățile energetice”. Protecția micilor consumatori este, de asemenea, crescută, dat fiind faptul că statele membre vor putea interveni în vremuri de criză și vor stabili prețuri cu amănuntul pentru gospodării și întreprinderile mici, cu condiția ca limita să fie mai mică decât consumul mediu al acestora pentru a încuraja reducerea cererii. În cazul în care furnizorii de energie intră în faliment, statele membre sunt obligate să desemneze un furnizor de ultimă instanță și să împiedice pur și simplu deconectarea consumatorilor vulnerabili (https://www.euractiv.fr).

În ceea ce privește adaptabilitatea mai mare a pieței la schimbările cererii și ale ofertei, potrivit șefei de cercetare privind sistemele de energie curată la centrul de reflecție pentru climă E3G, Vilislava Ivanova, „Comisia intenționează să abordeze prețurile ridicate ale producției de energie electrică din gaz în cel mai bun mod posibil: reducându-i importanța”. Aceasta înseamnă că va fi posibilă înlocuirea centralelor scumpe pe gaz și pe cărbune în timpul vârfurilor cererii. Statele membre vor trebui să stabilească ținte naționale de răspuns la cerere și stocare în planurile lor naționale actualizate privind energia și climă. În paralel cu această propunere, Comisia a emis pe 14 martie și recomandări adresate statelor membre cu privire la progresul inovării, al tehnologiilor și al capacităților în materie de stocare (https://ec.europa.eu).

Desigur, toate acestea nu vor fi suficiente, ci vor fi necesare mai multe acțiuni, „în special din partea operatorilor de rețea, pentru a se asigura că UE profită de tehnologiile digitale și încurajează inovația bazată pe consumatori” (https://www.euractiv.fr).

Reforma prezentată de Comisie urmărește, de asemenea, reducerea expunerii consumatorilor industriali de energie electrică la volatilitatea prețurilor prin măsuri de sprijinire a contractelor pe termen lung pentru furnizarea și cererea de energie electrică. Cum în ultimul an, numeroase întreprinderi au fost grav afectate de volatilitatea excesivă a prețurilor la energie, pentru a spori competitivitatea industriei UE și pentru a reduce expunerea acesteia la volatilitatea prețurilor, Comisia propune înlesnirea încheierii de contracte mai stabile pe termen lung, cum ar fi contractele de achiziție de energie electrică (PPA-uri). Ca atare, prin intermediul acestor contracte, întreprinderile își stabilesc propriile surse directe de aprovizionare cu energie și, prin urmare, pot beneficia de prețuri mai stabile ale energiei produse din surse regenerabile și nefosile (https://ec.europa.eu). Astfel, contractele de cumpărare a energiei electrice (PPA) garantează un preț stabil al energiei electrice pentru consumatori și venituri garantate pentru producători. Statele membre vor trebui să elimine barierele în calea încheierii de acorduri de cumpărare a energiei electrice cu garanții bazate pe piață și în abordarea riscului. Iar sprijinul public pentru noi investiții în producerea inframarginală și continuă de energie electrică din surse regenerabile și nefosile va trebui să ia forma unor contracte bidirecționale pentru diferență (CfD), în timp ce statele membre vor avea obligația de a canaliza veniturile excedentare către consumatori. Contractul for Difference (CfD) va garanta venituri producătorilor de energie, protejând în același timp consumatorii de fluctuațiile excesive ale prețului. Cu alte cuvinte, atunci când prețul de piață este scăzut, producătorilor li se va garanta un venit, iar când prețul de piață crește, profiturile excedentare vor fi redistribuite consumatorilor. Important este că propunerea nu impune acorduri de cumpărare a energiei electrice sau CfD, ci lasă țările să decidă ce soluție să adopte în funcție de circumstanțele lor naționale. Iată de ce Kristian Ruby, secretar general al Eurelectric apreciază că „ Instrumentele pe termen lung sunt elementul cheie al acestei reforme, deoarece oferă avantaje atât clienților, cât și investitorilor”. „Accesul la oferte cu preț fix permite clienților să-și limiteze expunerea la volatilitatea extremă a prețurilor. În același timp, semnalele pe termen lung le vor oferi investitorilor o mai bună vizibilitate asupra fluxurilor lor de numerar” (https://www.euractiv.fr).

În principal, grupul PPE salută propunerea mult așteptată a Comisiei Europene privind reforma pieței interne a energiei electrice a UE, considerând răspunsul ca fiind pozitiv din perspectiva abordării sale prudente. Grupul PPE considerând că “Piața noastră de energie electrică funcționează în principiu, pur și simplu nu avem nevoie de intervenții majore”. În contextul propunerii Comisiei, grupul PPE apreciază faptul că reforma Comisiei se „concentrează pe piața pe termen lung și pe stimulente pentru investiții pentru surse regenerabile și stocare pentru a crește flexibilitatea”. Credința grupului PPE este că „aceste modificări specifice ale designului pieței existente vor ajuta la combaterea vârfurilor de preț, dar și ne vor ajuta să ne atingem ambițiile climatice”. Potrivit grupului PPE, ținând cont importanța și necesitatea propunerii Comisiei Europene, „ar trebui luată în considerare o procedură legislativă accelerată cu Consiliul” (https://www.eppgroup.eu). De altfel și Bruxelles-ul urmărește adoptarea rapidă a reformei. Astfel că Parlamentul European și statele membre UE vor analiza propunerea cu scopul de a ajunge la un acord în toamnă, înainte de următoare iarnă, astfel încât măsurile să fie în vigoare pentru următorul sezon rece. Însă, ținând cont de discuțiile de până acum pe acest subiect, se așteaptă ca statele membre să nu fie de acord în această privință, Parisul făcând presiuni pentru o revizuire rapidă, iar Berlinul preferând să o amâne până după alegerile europene din primăvara anului 2024.

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Print

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top