Comisia Europeană a adoptat astăzi Comunicarea referitoare la Directiva privind protecția temporară, directivă care a fost activată pentru prima dată la 4 martie 2022 ca răspuns la agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei.
De atunci, aproximativ 4 milioane de persoane au beneficiat de protecție imediată în UE, dintre care peste 3 milioane în prima jumătate a anului 2022, se arată într-un comunicat oficial al instituției europene. Toți cei înregistrați au dreptul de acces la piața forței de muncă, la educație, la asistență medicală și la cazare. Răspunsul UE la războiul din Ucraina arată încă o dată de ceea ce este capabilă UE atunci când acționează unită. Directiva privind protecția temporară s-a dovedit a fi un instrument esențial pentru a oferi protecție imediată în UE și ar trebui să facă în continuare parte din setul de instrumente de care dispune Uniunea Europeană în viitor.
Prezentăm comunicatul integral:
Prezenta comunicare face bilanțul punerii în aplicare a directivei în ultimul an, trage învățămintele necesare și identifică domeniile prioritare în care sunt necesare eforturi continue.
Răspunsul UE, pe scurt:
Directiva a oferit protecție imediată, formalitățile fiind reduse la minimum. Protecția presupune un set cuprinzător și armonizat de drepturi.
- Înregistrarea administrativă și eliberarea de documente: statele membre au stabilit rapid procedurile de înregistrare și de eliberare a documentelor necesare.
- Protecție specială pentru copii: în prezent, aproape o cincime din copiii Ucrainei și-au găsit refugiu în UE.
- Acces la educație și formare profesională: de la începutul anului școlar, adică din luna septembrie a anului trecut, aproximativ o jumătate de milion de copii ucraineni erau înscriși în sistemele de învățământ din întreaga UE.
- Abordarea riscurilor legate de traficul de persoane și sprijinirea victimelor crimelor de război: UE a instituit Planul comun de combatere a traficului de persoane pentru a crește gradul de conștientizare în rândul persoanelor strămutate și pentru a preveni traficul de persoane.
- Accesul la asistență medicală și la prestații sociale: aproape 2 000 de pacienți ucraineni au fost evacuați cu succes în 20 de țări din UE și SEE, iar majoritatea statelor membre au oferit asistență pentru sănătatea mintală și sprijin psihosocial celor care au fugit din calea războiului.
- Accesul la locuri de muncă: aproximativ un milion de persoane strămutate au un loc de muncă în Europa, iar UE a instituit un proiect-pilot privind rezerva de talente pentru a sprijini integrarea pe piața forței de muncă.
- Acces la cazare: orientările Safe Homes îndrumă statele membre, autoritățile regionale și locale și societatea civilă să pună în practică inițiative privind locuințele private. Comisia a finanțat cu 5,5 milioane EUR proiectul derulat de Federația Internațională a Crucii Roșii, sprijinind punerea în aplicare a programului Safe Homes, și a lansat o cerere de propuneri pentru granturi vizând proiecte de promovare în continuare a sistemelor de sponsorizare comunitară.
Platforma de solidaritate „Ucraina”, înființată de Comisie imediat după activarea directivei, a jucat un rol esențial în asigurarea unui răspuns coordonat.
Comisia și agențiile sale au oferit sprijin operațional statelor membre în punerea în aplicare a directivei. Agenția UE pentru azil sprijină nevoile în materie de azil, primire și protecție temporară ale unui număr de 13 state membre. Aproximativ 200 de membri ai personalului Frontex sunt mobilizați în statele membre din prima linie și în Moldova pentru a sprijini gestionarea frontierelor. Europol a trimis, de asemenea, personal și agenți invitați pentru a efectua controale de securitate secundare în cinci state membre și în Moldova. În statele membre au fost înființate trei centre ale mecanismului de protecție civilă al UE pentru a canaliza peste 80 000 de tone de asistență în natură către Ucraina.
UE a oferit, de asemenea, un sprijin financiar pentru a răspunde nevoilor persoanelor strămutate. Iar prin intermediul pachetelor sale CARE și FAST-CARE, UE a furnizat o finanțare suplimentară totală de 13,6 miliarde EUR. O sumă de 1 miliard EUR a fost reprogramată în cadrul fondurilor de coeziune și 400 de milioane EUR au fost puse la dispoziție în cadrul fondurilor pentru afaceri interne.
De asemenea, UE și-a intensificat cooperarea cu parteneri internaționali precum Statele Unite, Canada și Regatul Unit, precum și cu organizațiile internaționale relevante.
Etapele următoare
Uniunea Europeană este pregătită să sprijine Ucraina atât timp cât este nevoie. Protecția a fost deja prelungită până în martie 2024 și poate fi prelungită în continuare până în 2025. Comisia este pregătită să ia măsurile necesare pentru o prelungire suplimentară, dacă va fi nevoie. În același timp, se va urmări o abordare bine coordonată la nivelul UE pentru a asigura o tranziție lină către statute juridice alternative ce permit accesul la drepturi după atingerea duratei maxime a protecției temporare, precum și sprijin specific pentru persoanele care, după ce au fugit din Ucraina, doresc să se întoarcă acasă.
Pe baza acestui an de punere în aplicare, Comisia consideră că Directiva privind protecția temporară ar trebui să facă în continuare parte din setul de măsuri disponibile la nivelul UE. Comisia va colabora cu colegiuitorii pentru a se asigura că Uniunea Europeană dispune de instrumentele de care are nevoie în viitor și pentru a asigura o corelare adecvată cu propunerea sa de Regulament privind situațiile de criză și de forță majoră.
Context
La 4 martie 2022, la doar o săptămână după ce forțele ruse au invadat Ucraina, a fost activată, la propunerea Comisiei, Directiva privind protecția temporară. Statele membre au decis acest lucru în unanimitate. Platforma de solidaritate „Ucraina”, instituită de Comisie la începutul războiului, reunește instituțiile UE, statele membre, țările asociate spațiului Schengen, agențiile UE, organizațiile internaționale și autoritățile din Ucraina și din Republica Moldova. Aceasta oferă un forum informal și flexibil de discuții pe teme operaționale pentru a coordona sprijinul pe teren. Schimbul de informații și colectarea de date exacte prin intermediul Rețelei UE de punere în aplicare a Planului de acțiune în vederea pregătirii pentru situații de criză legate de migrație și a gestionării acestora, precum și activitatea agențiilor europene pentru azil au contribuit la instituirea rapidă a Platformei de înregistrare a protecției temporare.