Manoela Popescu
Se cunoaște faptul că toate acordurile comerciale recente ale UE conțin deja capitole privind comerțul și dezvoltarea durabilă. Însă, pentru realizarea lor sunt necesare eforturi continue și susținute în direcția ratificării convențiilor fundamentale ale Organizației Internaţionale a Muncii (OIM) și a punerii efective în aplicare a convențiilor OIM și a acordurilor multilaterale de mediu pe care fiecare parte le-a ratificat, cum ar fi Acordul de la Paris privind schimbările climatice și Convenția privind diversitatea biologică. În acest sens, Comisia Europeană a făcut un pas important astfel încât comerțul UE să devină mai ecologic, mai echitabil și mai durabil, prin prezentarea, la data de 22 iunie a.c., a unui nou plan care vizează consolidarea contribuției acordurilor comerciale ale UE la protecția climei, a mediului și a drepturilor lucrătorilor în întreaga lume. Astfel, în Comunicarea sa privind „Puterea parteneriatelor comerciale: împreună pentru o creștere economică verde și justă”, Comisia prezintă modul în care s-ar putea consolida în continuare punerea în aplicare și asigurarea respectării capitolelor privind comerțul și dezvoltarea durabilă din acordurile comerciale ale UE.
De ce comerțul este atât de important pentru UE? Deoarece comerțul este unul dintre cele mai puternice instrumente ale UE, care se află în centrul prosperității economice și competitivității Europei și sprijină o piață internă dinamică și o acțiune externă puternică. UE, datorită regimului său comercial deschis, este cel mai mare comerciant de produse agricole, produse manufacturate și servicii din lume și ocupă primul loc în ceea ce privește investițiile internaționale atât interne, cât și externe. Iar politica comercială comună îi permite UE să fie o voce pe scena mondială.
Însă, în contextul noilor provocări (interne și externe) generate de pandemia de COVID-19, conflictele armate, schimbările climatice, UE are nevoie de o nouă strategie de politică comercială care să sprijine realizarea obiectivelor sale. Aceasta mai ales ținând cont de angajamentele asumate prin Pactul verde european, Agenda digitală pentru Europa și cele de a implementa pe deplin Obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU. Categoric, politica comercială a UE trebuie să își joace rolul important în redresarea post-pandemică, în transformările ecologice și digitale ale economiei și în construirea unei Europe mai rezistente pe scena internațională.
Pactul verde european (European Green Deal) este noua strategie de creștere a UE, care facilitează resetarea politicii economice europene pentru a răspunde mai bine provocărilor secolului XXI. Se știe, că obiectivul său principal este tranziția către o economie neutră din punct de vedere climatic, durabilă din punct de vedere ecologic, eficientă din punct de vedere al resurselor și rezistentă până în 2050, cu ambiția de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030 și de a asigura protecția, conservarea și consolidarea capitalului natural al UE. De aceea, se consideră că Pactul verde european va fi motorul competitivității UE și va duce la o transformare treptată, dar profundă a economiilor noastre care, la rândul său, va avea un impact puternic asupra structurii comerțului (https://ec.europa.eu).
Referitor la Agenda digitală pentru Europa, este evident faptul că, pe măsură ce era digitală devine tot mai mult o realitate, sprijinirea transformării digitale este o prioritate atât pentru politicile interne, cât și pentru cele externe, inclusiv pentru politica și instrumentele comerciale ale UE. În același timp, schimbările ulterioare vor fi mai mult bazate pe inovare, iar comerțul cu servicii va avea un rol tot mai mare, nu doar pentru că serviciile contribuie în mod direct la lanțul valoric (servicii financiare, telecomunicații, tehnologia informației, transport și logistică), ci și pentru că vor fi încorporate în produsele fabricate. În acest fel, creșterea tehnologiilor digitale creează locuri de muncă de calitate, bine plătite și stimulează creșterea economică.
Trebuie precizat că pandemia de COVID-19 a evidențiat și a accelerat aceste schimbări specifice erei digitale, creând în același timp provocări speciale. Mai mult decât atât, pandemia de COVID-19 a arătat interconectarea economiilor, dependente de reguli internaționale stabile și previzibile și de rețele de transport rezistente. De asemenea, a arătat riscurile neîncrederii și necooperării, pe de o parte, iar, pe de altă parte, necesitatea unor politici referitoare la diversificarea resurselor de aprovizionare interne și externe și construirea de capacității productive proprii UE și a rezervelor strategice.
Retrospectiv, ne amintim de noile orientări ale politicii comerciale ale UE care au fost publicate de Comisia Europeană la 18 februarie 2021. Comunicarea respectivă (Analiza politicii comerciale – O politică comercială deschisă, durabilă și fermă) evidențiază faptul că, între obiectivele de mediu și cele digitale și reforma funcționării Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), noua politică comercială este în concordanță cu proiectele majore derulate de Comisia Europeană în vederea realizării acestora atât în interiorul, cât și în afara granițelor Uniunii Europene. Noua strategie în materie de politici comerciale este construită în jurul a două priorități principale. În primul rând, Comisia preciza că își va pune politica comercială în slujba priorităților sale politice și economice, în fruntea cărora se află Pactul ecologic european și strategia digitală pentru Europa. În al doilea rând, Comisia își manifesta intenția de a apăra interesele și valorile Uniunii pe scena internațională prin dezvoltarea unui nou concept de „autonomie strategică deschisă”.
Referitor la obiectivele de mediu, Comisia dorea să valorifice puterea globală și relațiile comerciale ale Uniunii pentru a sprijini un comerț mai durabil și echitabil și pentru a-și ajuta partenerii comerciali să fie mai ambițioși. Mai precis, Comisia se angaja, prin politica sa comercială să respecte Acordul de la Paris în materie de mediu și să facă din acesta un element esențial al tuturor acordurilor comerciale viitoare. De asemenea, Comisia se angaja să contribuie la realizarea obiectivelor Pactului Verde pentru Europa și să exporte obiectivele acestuia către partenerii săi comerciali. Alte două angajamente asumate prin Comunicarea Comisiei: Analiza politicii comerciale – O politică comercială deschisă, durabilă și fermă au fost: promovarea acțiunilor de dezvoltare durabilă în cadrul OMC, inclusiv o inițiativă privind comerțul și clima și includerea clauzelor privind obligația de vigilență a companiilor în acordurile comerciale, cu o atenție deosebită asupra interzicerii muncii forțate. Pe lângă aceste măsuri viitoare, Comisia preciza că va revizui în mod proactiv capitolele referitoare la dezvoltarea durabilă din acordurile comerciale pentru a trage concluzii în cazul unei aplicări greșite.
Autonomia strategică deschisă subliniază capacitatea UE de a face propriile alegeri și de a modela lumea din jurul ei prin conducerea și implicarea sa, în lumina intereselor sale strategice și a valorilor sale. Respectivul concept reflectă convingerea fundamentală a UE că răspunsul la provocările actuale necesită o cooperare globală mai mare. În același timp, „autonomie strategică deschisă” înseamnă că UE continuă să profite de oportunitățile internaționale, apărându-și în același timp interesele cu fermitate, protejându-și economia împotriva practicilor comerciale neloiale și garantând condiții de concurență echitabile (https://ec.europa.eu). De asemenea, aceasta înseamnă sprijinirea politicilor interne care vizează consolidarea economiei UE și contribuția la poziționarea acesteia ca lider global către un sistem reformat de guvernanță a comerțului global bazat pe reguli.
Trebuie precizat faptul că, autonomia strategică deschisă nu este doar o alegere strategică a UE, ci și o stare de spirit pentru factorii de decizie, bazându-se pe importanța deschiderii și reamintește angajamentul UE față de comerțul deschis și echitabil, caracterizat prin lanțuri valorice globale funcționale, diversificate și durabile. În acest sens, autonomia strategică deschisă cuprinde: reziliența și competitivitatea pentru consolidarea economiei UE; durabilitate și corectitudine, reflectând necesitatea unei acțiuni responsabile și echitabile a UE; fermitate și cooperare bazată pe reguli pentru a sublinia faptul că UE favorizează cooperarea și dialogul internațional, dar este pregătită să lupte împotriva practicilor neloiale și să folosească instrumente autonome pentru a-și apăra interesele atunci când este necesar.
Evaluarea politicii de comerț și dezvoltare durabilă (TSD) a dovedit soliditatea modelului TSD al UE, dar a identificat și posibilități de îmbunătățire în șase priorități de politică, care pot fi rezumate ca: necesitatea de a fi mai proactiv în cooperarea cu partenerii; intensificarea abordării specifice fiecărei țări; integrarea durabilității dincolo de capitolul TSD al acordurilor comerciale; creșterea monitorizării implementării angajamentelor TSD; consolidarea rolului societății civile; și consolidarea aplicării prin intermediul sancțiunilor comerciale ca măsură de ultimă instanță (https://ec.europa.eu).
Cu ocazia prezentării Comunicării Comisiei „Puterea parteneriatelor comerciale: împreună pentru o creștere economică verde și justă”, vicepreședinte executiv și comisar pentru comerț, Valdis Dombrovskis, preciza faptul că angajamentul luat cu un an în urmă este îndeplinit deoarece acordurile comerciale ale UE au un cuvânt de spus pe scena mondială, sprijină creșterea economică și dezvoltarea durabilă. În același timp, se dorește ca aceste acorduri să fie transformate în factori ai schimbărilor, consolidându-se „punerea în aplicare a principalelor angajamente în materie de drepturi ale lucrătorilor și climă” (https://ec.europa.eu).
Comunicarea „Puterea parteneriatelor comerciale: împreună pentru o creștere economică verde și justă” identifică prioritățile politice și principalele puncte de acțiune care vor îmbunătăți și mai mult eficacitatea abordării actuale în materie de comerț și dezvoltare durabilă, bazată pe angajamente și fondată pe un cadru și standarde internaționale. Noua abordare va include în special recurgerea la sancțiuni comerciale în caz de încălcare a dispozițiilor fundamentale privind comerțul și dezvoltarea durabilă. În Comunicare se precizează faptul că această abordare se va aplica negocierilor viitoare și, după caz, negocierilor în curs.
Specific, noua abordare în materie de comerț și dezvoltare durabilă va acoperi aspecte referitoare la angajamentele cu țările partenere orientate spre rezultate și bazate pe priorități, la mai multă participare și sprijin pentru societatea civilă, cu un accent mai puternic pe punerea în aplicare și asigurarea respectării angajamentelor.
În ceea ce privește angajamentele cu țările partenere orientate spre rezultate și bazate pe priorități, pentru a obține rezultate mai eficace, Comisia intenționează să negocieze cu țările partenere obiective adaptate și foi de parcurs cu termene precise. De asemenea, va fi intensificat dialogul cu partenerii comerciali în cadrul procesului de cooperare pentru a promova respectarea standardelor internaționale în domeniul muncii și al mediului, inclusiv prin intermediul unei asistențe tehnice și financiare. Deschiderea de noi piețe pentru importul și exportul de bunuri, servicii și materii prime verzi reprezintă un alt obiectiv precizat de Comisie în Comunicarea sa, fiind deosebit de important pentru a reduce dependențele în climatul geopolitic actual. Evident, Comisia are în vederea o monitorizare adecvată în vederea punerii în aplicare a angajamentelor în materie de comerț și dezvoltare durabilă.
Implicarea societății civile și a grupurilor consultative interne (GCI) în procesul de evidențiere a situațiilor de încălcări a angajamentelor în materie de durabilitate reprezintă un alt angajamente al Comisiei precizat în Comunicarea „Puterea parteneriatelor comerciale: împreună pentru o creștere economică verde și justă”. Mai ales că aplicarea și respectarea angajamentelor din acordurile comerciale ale UE rămâne un deziderat al Comisiei. Aceasta intenționând chiar să includă posibilitatea de a aplica, în ultimă instanță, sancțiuni comerciale în cazul unor încălcări substanțiale ale Acordului de la Paris privind schimbările climatice și ale principiilor fundamentale ale OIM în domeniul muncii.
Ținând cont de toate acestea, grupul PPE a salutat revizuirea politicii de comerț și dezvoltare durabilă (TSD) prezentată de Comisia Europeană pe 22 iunie a.c., dar avertizează că noile obiective de sustenabilitate nu trebuie să submineze negociabilitatea acordurilor comerciale ale UE. Aceasta deoarece, deși scopul principal al revizuirii TSD este de a asigura o mai bună integrare, monitorizare și aplicare a dispozițiilor privind durabilitatea în acordurile comerciale ale UE, aceasta introduce pentru prima dată posibilitatea aplicării de sancțiuni în cazurile de neconformitate consecventă și încălcări semnificative. În acest sens, grupul PPE insistă că sancțiunile ar trebui să rămână întotdeauna o măsură de ultimă instanță. Grupul PPE este de acord cu faptul că schimbările pozitive pe teren în țările terțe și impulsionarea progreselor în ceea ce privește drepturile muncii și drepturile sociale sunt posibile prin intermediul comerțului UE care creează locuri de muncă și prosperitate în Europa doar dacă sunt negociate și încheiate noi acorduri comerciale de succes. De aceea, grupul PPE apreciază că UE trebuie să se implice în continuare cu privire la impactul potențial și pozitiv al acordurilor comerciale în loc să se bazeze pe măsuri punitive. Cooperarea și schimbul de informații între toți actorii implicați în implementarea acordurilor comerciale și a prevederilor aferente dezvoltării durabile, inclusiv la nivel local, subliniază grupul PPE, pot contribui mult la îmbunătățirea eficienței capitolelor TSD (https://www.eppgroup.eu).
Grupul PPE continuă să sublinieze că „sancțiunile ar trebui folosite doar ca măsură de ultimă instanță atunci când toate celelalte opțiuni au fost epuizate. Condițiile în care sunt declanșate sancțiunile trebuie să fie clar determinate și comunicate în mod transparent”. Mai mult decât atât, grupul PPE îndeamnă ca noile prevederi privind sustenabilitatea din acordurile comerciale să nu fie aplicate retroactiv, deoarece ar fi „neînțelept să redeschidem negocierile deja încheiate, deoarece acest lucru ne pune în pericol credibilitatea și atractivitatea negocierilor comerciale cu UE”. Concluzionând, grupul PPE susține că propunerea Comisiei atinge echilibrul corect între negociabilitate și ambiție și că „vom avea grijă ca acest echilibru să fie menținut” (https://www.eppgroup.eu).
Însă, Comisia consideră că mai multe dintre punctele de acțiune identificate ca urmare a evaluării politicii de comerț și dezvoltare durabilă (TSD), în special majoritatea celor care se referă la punerea în aplicare a angajamentelor TSD și la consolidarea rolului societății civile, pot fi implementate imediat, inclusiv în acordurile comerciale deja în vigoare.