Manoela Popescu
Cu toate eforturile noastre, poluarea aerului rămâne un risc major pentru mediu și sănătate în Europa. Deși calitatea aerului s-a îmbunătățit, o parte semnificativă a populației UE din mediul urban este încă expusă la concentrații de poluanți care depășesc valorile-limită definite în Directiva privind calitatea aerului înconjurător. Astfel, se estimează că poluarea aerului a cauzat peste 300.000 de decese premature în UE-28 în 2018. În pofida faptului că și alte sectoare joacă un rol în ceea ce privește poluarea aerului, transportul rutier continuă să aibă o contribuție majoră la poluarea aerului. Transportul rutier a fost responsabil, în medie, de 39% din emisiile nocive de NOx în 2018 (47% în zonele urbane) și de 11% din totalul emisiilor de PM10 în 2018.
În acest context, Pactul verde european a lansat o nouă strategie de creștere care are drept scop transformarea UE într-o societate echitabilă și prosperă, cu o economie modernă, competitivă și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor. De asemenea, UE promovează și investește în transformarea digitală necesară și în instrumentele aferente acesteia, deoarece tehnologia digitală poate contribui la reducerea emisiilor globale, la îmbunătățirea calității vieții și la reducerea amprentei de mediu a societății, de exemplu prin optimizarea utilizării energiei și prin monitorizarea emisiilor în sectorul transporturilor.
Categoric, pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050 și obiectivul ambițios de reducere la zero a poluării pentru un mediu fără substanțe toxice, toate sectoarele trebuie să se transforme, inclusiv transportul rutier. Pactul verde european a anunțat adoptarea unei propuneri de standarde mai stricte privind emisiile de poluanți atmosferici pentru vehiculele cu motor de combustie (Euro 7).
Privind retrospectiv, ne amintim că în iulie 2021, Comisia a propus o modificare a Regulamentului de stabilire a standardelor de performanță privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și camionete, pentru a asigura o traiectorie clară către mobilitatea cu emisii zero. În plus, în decembrie 2020, Comisia a adoptat Strategia pentru o mobilitate durabilă și inteligentă și, în mai 2021, Planul de acțiune privind reducerea la zero a poluării. În conformitate cu aceste strategii, nivelul poluării generate de transporturi ar trebui redus drastic, în special în orașe, iar Euro 7 este considerat o parte esențială a tranziției către o mobilitate curată.
Iar noua strategie industrială pentru Europa oferă instrumente pentru abordarea dublei provocări pe care o reprezintă transformarea verde și cea digitală și pentru a sprijini industria europeană să transforme în realitate ambiția Pactului verde european. Noul cadru privind emisiile de poluanți va oferi securitate juridică și avantajul primului venit sectorului autovehiculelor din UE. Standardele UE privind emisiile trebuie să rămână în fața standardelor în curs de elaborare pe piețe-cheie precum Statele Unite și China, pentru a menține un avantaj competitiv. Accesul la aceste piețe ar putea fi îngreunat pentru producătorii din UE, deoarece îndeplinirea cerințelor privind emisiile pe diferite piețe ar deveni mai costisitoare. Tranziția către un parc de autoturisme/camionete cu emisii zero se va desfășura pe parcursul a cel puțin două decenii, nu în ultimul rând având în vedere durata medie de viață a autoturismelor/camionetelor de peste 11 ani. Între timp, pentru a atinge obiectivele de politică privind emisiile, vehiculele cu motor cu ardere internă care vor continua să fie introduse pe piață trebuie să fie cât mai nepoluante posibil. În același timp, industria autovehiculelor se confruntă cu alte transformări semnificative, deficite semnificative în cadrul lanțului de aprovizionare, impactul invaziei Rusiei în Ucraina, creșterea costurilor energiei și materiilor prime.
Întotdeauna grupul PPE a fost preocupat de a obține o mai bună calitate a aerului pentru toți europenii, evitând în același timp sarcini suplimentare pentru industrie. Iată de ce este atât de important Acordul privind standardele Euro 7: noi reguli pentru reducerea emisiilor din transportul rutier pentru autoturisme, camionete, autobuze, camioane și remorci supus votului miercuri, 13 martie 2024. Conform grupului PPE, “Aceasta este o victorie. Am ajuns la o soluție echilibrată pentru noul standard Euro 7 privind emisiile. Condițiile de testare stabilite pentru Euro 6 vor fi menținute, evitându-se astfel costuri de adaptare ridicate pentru industrie”. Cu toate acestea, precizează Jens Gieseke, negociator al grupului PPE pentru legislație, „în special pentru vehiculele grele, cum ar fi camioanele sau autobuzele, am asigurat limite mai stricte pentru cei doi poluanți atmosferici cei mai importanți, dioxidul de azot și particulele” (https://www.eppgroup.eu).
Să ne amintim că la 10 noiembrie 2022, Comisia a propus standarde mai stricte privind emisiile de poluanți atmosferici pentru vehiculele cu motor cu combustie, indiferent de combustibilul utilizat. Limitele actuale de emisii se aplică mașinilor și furgonetelor (Euro 6), precum și autobuzelor, camioanelor și altor vehicule grele (Euro VI). Iar noile norme UE care vizează reducerea emisiilor de la mașini, camionete, autobuze, camioane și remorci au fost supuse votului final al PE miercuri, 13 martie 2024. Regulamentul privind omologarea de tip a autovehiculelor și supravegherea pieței (Euro 7), convenit provizoriu cu Consiliul în decembrie 2023, urmărește să sprijine tranziția UE către o mobilitate curată și să îmbunătățească calitatea aerului. Pentru mașini și camionete, acordul interimar menține limitele actuale de emisii Euro 6 și condițiile de testare, în timp ce limite mai stricte vor fi aplicate autobuzelor și camioanelor. Standardele Euro 7 includ, de asemenea, noi măsuri de combatere a emisiilor, altele decât cele legate de evacuare (microplastice din anvelope și particule din frâne) și cerințe legate de durabilitatea bateriilor. Acesta va ține cont în special de particulele de la frâne și de durabilitatea bateriilor din vehiculele electrice și hibride. Deci, pe 13 martie, , Parlamentul European a dat undă verde noilor norme UE care vizează reducerea emisiilor de la mașini, camionete, autobuze, camioane și remorci, adoptând cu 297 de voturi pentru, 190 împotrivă și 37 abțineri acordul încheiat cu Consiliul privind regulamentul Euro 7 (referitor la omologarea de tip a autovehiculelor și supravegherea pieței) (https://www.europarl.europa.eu).
Ca o reamintire, acest standard ar trebui să intre în vigoare la 1 iulie 2030 pentru vehiculele ușoare și un an mai târziu pentru vehiculele grele. Însă standardul Euro 7 prevede în principal luarea în considerare a emisiilor de particule de la frâne (PM10) pentru autoturisme și vehicule utilitare, precum și durabilitatea bateriilor pentru modelele electrice și hibride, cu un nivel minim de performanță. O altă parte importantă se referă la pașaportul de mediu, care va fi disponibil pentru fiecare vehicul. Acesta va conține informații despre performanța de mediu a vehiculului la momentul înmatriculării acestuia. Aceasta va include, în special, limite ale emisiilor de poluanți, emisiilor de CO2, consumului de combustibil și energie electrică, autonomia electrică și durabilitatea bateriei. În plus, utilizatorii vor putea avea informații actualizate despre consumul de combustibil, starea bateriei, emisiile de poluanți și alte informații generate de sistemele și monitoarele de la bord.
Se pare că acest acord este un compromis în așteptarea anului 2035 când vor fi stopate vânzările de vehicule termice Alexandr Vondra, raportorul Acordului precizează clar că „Am reușit să găsim un echilibru între obiectivele de mediu și interesele vitale ale producătorilor”. „Ne dorim ca noile mașini mici cu combustie internă să fie accesibile consumatorilor noștri și, în același timp, să permită industriei auto să se pregătească pentru transformarea așteptată a sectorului” (https://www.europarl.europa.eu).
Acordul privind standardele Euro 7 a fost adoptat cu multe critici din partea conservatorilor care au descris propunerea inițială a Comisiei drept „nerealistă”. Potrivit raportorului, propunerea Comisiei ar fi condus la creșterea costurilor de producție și, implicit, la creșterea prețurilor mașinilor pentru buget redus, esențiale pentru muncitori și comunitățile rurale, datorită cerințelor de testare a vehiculelor. Acordul adoptat aduce un echilibru bun între interesele ONG-urilor de mediu, ale industriilor și ale societății; acesta reprezentând un „compromis echitabil și rezonabil”, deoarece menține limitele de emisie pentru autoturisme la același nivel cu cele ale standardului Euro 6, introducând în același timp limite mai stricte pentru emisiile autobuzelor în versiunea sa revizuită.
Însă, Anna Krajinska, șefa emisiilor vehiculelor și calitatea aerului la T&E afirmă că „Din păcate, ne așteptăm ca beneficiile [de mediu] să fie foarte limitate, dacă există”, „Cea mai mare parte a reducerii poluării va proveni din emisii non-eșapament […], dar beneficiile nu sunt într-adevăr suficiente pentru a compensa slăbiciunea restului text legislativ”. Opus, Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) a emis o declarație după vot, spunând că standardul Euro 7 este semnificativ mai strict în ceea ce privește emisiile de gaze de evacuare pentru autobuze și camioane. Sigrid de Vries, director general ACEA, declarând în comunicatul de presă că „Producătorii de camioane și autobuze se vor confrunta cu reguli semnificativ mai stricte, în timp ce se confruntă deja cu dificultăți în îndeplinirea țintelor de decarbonizare care se apropie rapid pentru 2030, în absența condițiilor vitale care le permit”. În plus, ACEA a subliniat că prioritățile parlamentarilor ar trebui să fie limitarea numărului de vehicule vechi pe drumuri și facilitarea adoptării de mașini noi cu tehnologie de emisii mai bună. Asociația i-a lăudat pe parlamentari că s-au concentrat pe emisiile de frâne și anvelope, precizând că, pe măsură ce UE se îndreaptă către vehicule ecologice, cea mai mare parte a emisiilor va proveni din alte surse decât țevile de eșapament. Un alt aspect apreciat de ACEA este acela că, pe lângă limitarea emisiilor de particule de la frâne și anvelope, standardul Euro 7 necesită și o durabilitate mai bună a bateriilor de vehicule electrice, deoarece bateriile acestor vehicule vor trebui să fie mai eficiente și să dureze mai mult. Cu toate acestea, potrivit Annei Krajinska aceste cerințe de sustenabilitate nu sunt cu mult mai stricte decât garanțiile de performanță pe care producătorii de automobile se angajează în mod voluntar să le asigure. „Chiar și aceste cerințe sunt incredibil de slabe și, în acest stadiu, este puțin probabil să facă o mare diferență”. În concepția Annei Krajinska „Este cu adevărat dezamăgitor că factorii de decizie politică au cedat acestor presiuni și au dat prioritate profiturilor record pentru producătorii de automobile în detrimentul sănătății tuturor”. De aceea, Nikolaj Villumsen, liderul grupului de stânga pe această temă, a numit problema „marketing fals” și și-a exprimat dezamăgirea că nimic din Euro 7 nu este cu adevărat diferit de Euro 6. Acesta a subliniat că „acest acord va costa viețile cetățenilor europeni”. „În marile orașe europene, oamenii vor muri pentru că interesele industriei de automobile au fost prioritare față de viețile umane” (https://www.euractiv.fr).
Înainte ca textul să devină lege, Consiliul UE mai trebuie să dea aprobarea finală. Însă este important ca aceste norme să fie dezvoltate luând în considerare atât aspectele legate de mediu, cât și pe cele legate de sănătatea publică, și să fie susținute de politici și măsuri adecvate de implementare pentru a asigura un impact pozitiv semnificativ. Aceasta deoarece aerul curat este esențial pentru sănătatea umană, deoarece poluarea aerului poate avea efecte negative asupra sistemului respirator și cardiovascular, poate crește riscul de boli cronice precum astmul, bronșita sau bolile cardiace, și poate afecta negativ sănătatea generală și bunăstarea oamenilor. În același timp, echilibrul între protejarea sănătății și a industrie, oferit de Acord, este la fel de important.