Securitatea și apărarea europeană: O primă strategie industrială europeană de apărare

Manoela Popescu

Se știe că, în sesiunea plenară a Parlamentului European de pe 28 februarie 2024, președinta Comisiei Europene a susținut că este timpul ca „Europa să facă un pas pentru a ne apăra interesele și valorile, pe noi înșine, pentru a reduce dependențele noastre în energie, tehnologii cheie și apărare”. Astfel că, pe 5 martie 2024, executivul UE, confruntat cu amenințarea Rusiei și pentru reducerea dependenței de Statele Unite în materie de armament, a prezentat prima Strategie Industrială de Apărare (EDIS) și un nou Program pentru Industria de Apărare (EDIP), care vizează consolidarea pregătirii Europei în probleme de apărare (https://www.touteleurope.eu).

De altfel, în acest sens, la sfârșitul lunii februarie, înaintea dezbaterii în plen privind consolidarea apărării europene, președintele grupului PPE, Manfred Weber, preciza că “Trebuie să accelerăm crearea pilonului european de apărare. Am văzut limitele pregătirii Europei pentru războaie și conflicte și, de aceea, trebuie să ne îmbunătățim rapid capacitatea. Cea mai mare amenințare la adresa securității Europei în prezent este Rusia și trebuie să fim capabili să ne apărăm singuri, indiferent de cine se află la Casa Albă”. Potrivit grupului PPE, “Trăim vremuri extrem de dificile și este nevoie de acțiuni imediate pentru a preveni provocări și mai mari în viitorul apropiat”. De aceea, grupul PPE consideră că un angajament de 0,25% din PIB din partea fiecărui stat membru al UE pentru înarmarea Ucrainei ar fi suficient pentru a se asigura că aceasta poate câștiga acest război. Mai mult, se consideră că nu doar trebuie ca UE să ajute Ucraina, dar însăși UE trebuie să  fie pregătită “pentru a face față atât atacurilor convenționale, cât și celor hibride”. Credința grupului PPE este că dacă Putin nu este oprit în Ucraina „acesta va fi cu siguranță tentat să meargă și mai departe și să testeze liniile roșii și hotărârea noastră. Nu trebuie să ne temem de înfrângerea regimului lui Putin, pentru că aceasta este singura cale de a obține o pace durabilă pe continentul european”. De altfel, toate apelurile grupului PPE pentru crearea unei capacități europene de apărare mai puternice au dat roade, Comisia Europeană anunțând marți, 5 martie 2024 un plan pentru un pilon european de apărare, care va începe cu crearea unei piețe europene pentru produsele de apărare. Potrivit președintele grupului PPE, Manfred Weber “Dacă vrem să menținem pacea, trebuie să fim puternici împreună”, subliniază Weber (https://www.eppgroup.eu).

De altfel, în Manifestul PPE „Europa noastră, o casă sigură și bună pentru oameni” prezentat la Congresul PPE de la București din 6-7 martie 2024, se precizează că războiul ilegal de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, armonizarea energiei și alimentelor și amenințările nucleare iresponsabile, combinate cu tensiunile tot mai mari din Marea Chinei de Sud și strâmtoarea Taiwan, sunt un semnal de alarmă pentru Europa. În contextul în care ritmul schimbărilor geopolitice este dramatic, lumea devenind un loc mai periculos, europenii trebuie să protejeze Europa. De aceea, grupul PPE va sprijini întotdeauna o NATO extinsă și va sprijini pe deplin consolidarea alianței, inclusiv prin aderarea Suediei. Aceasta deoarece, grupul PPE consideră că fiecare efort european în domeniul apărării trebuie să fie încorporat și coerent cu NATO. Știind că NATO este alături de Europa dacă și aceasta este pregătită să fie alături de NATO, grupul PPE subliniază că „trebuie să fim pregătiți pentru orice schimbare în parteneriatul nostru transatlantic și pentru un scenariu în care nu avem sprijinul Statelor Unite pentru a ne asigura suveranitatea europeană pentru o securitate globală”.

Grupul PPE este singurul partid care și-a arătat în mod constant disponibilitatea de a promova o poziție de apărare puternică în Europa pentru a asigura atât descurajarea, cât și apărarea. Acesta subliniind că reprezintă „forța politică care reprezintă o Europă care se poate apăra, în conformitate cu principiul autonomiei strategice, și îi poate sprijini pe cei care luptă pentru Europa și pentru valorile ei”. Potrivit grupului PPE, trebuie să stabilim trei pași pentru apărarea europeană. În primul rând, trebuie să ne intensificăm baza industrială de apărare prin mai multe investiții. Grupul PPE susținând deja inițiative de achiziții militare comune, cum ar fi consolidarea industriei europene de apărare prin Actul comun de achiziții (EDIRPA) și Programul european de dezvoltare industrială a apărării (EDIDP). Însă, în concepția grupului PPE accentul european trebuie să fie pus pe Defense Tech 2.0, combinând industria de apărare și cele mai avansate tehnologii informatice. În acest context, grupul PPE își dorește ca următorul buget pe termen lung (CFM) să ofere resursele necesare pentru a inova și a satisface nevoile militare europene. În cele din urmă, în accepțiunea grupului PPE ar trebui creată o piață unică pentru apărare. Iar în acest sens, UE ar trebui să folosească Agenția Europeană de Apărare (EDA) pentru a oferi sprijin financiar în principal companiilor de apărare pentru a standardiza sistemele pe care le produc și pentru a încuraja mai multe proiecte comune de achiziții în domeniul apărării în Europa, precum și cercetarea inteligenței artificiale (IA) în scopuri duble, civile și militare. Iar statele membre ar trebui să ia în considerare acordarea de prioritate achizițiilor de echipamente militare fabricate în Europa pentru a spori autonomia strategică a UE și pentru a face față tuturor agresiunilor. De asemenea, grupul PPE dorește dezvoltarea de programe europene comune de arme sub supravegherea Agenției Europene de Apărare în colaborare cu statele membre. În plus, grupul PPE apreciază că UE are nevoie de reguli comune pentru exporturile de arme (https://www.epp2024.eu).

Prezentată marți, 5 martie, de comisarii Margrethe Vestager, Josep Borrell și Thierry Breton, noua strategie de apărare industrială a Uniunii Europene are un singur obiectiv: „creșterea stării de pregătire a industriei europeană în domeniul apărării”. Potrivit comisarului francez, Thierry Breton „Odată cu revenirea unui conflict de mare intensitate pe continentul nostru, Europa nu mai poate aștepta să consolideze capacitatea europeană de apărare tehnologică și industrială pentru a produce din ce în ce mai rapid” (https://www.touteleurope.eu).

Strategia industrială de apărare își propune să consolideze pregătirea europeană pentru apărare și Baza industrială și tehnologică europeană de apărare (EDTIB). Aceasta implică răspunsul la nevoile de apărare ale statelor membre, prin încurajarea acestora să investească mai mult, mai bine, împreună și cu o preferință europeană, și luând în considerare și nevoile militare ale Ucrainei. Pentru a ajuta statele membre să atingă aceste obiective, Strategia industrială europeană de apărare (EDIS) prezintă un set de acțiuni care vizează: Afirmarea principiului achiziției în comun de echipamente de apărare; Consolidarea capacității BITDE de a produce mai mult, prin garantarea securității aprovizionării acestuia; Crearea de stimulente financiare în beneficiul industriei europene de apărare; Dezvoltarea de legături mai strânse cu Ucraina; Colaborarea mai eficient cu partenerii Uniunii Europene, în special cu Alianța Atlantică; Dezvoltarea unei culturi a pregătirii apărării la nivel european (https://sgae.gouv.fr).

Ca atare, conform celor prezentate de executivul european, statele membre sunt încurajate să „investească mai mult, mai bine, împreună și european”. Astfel încât să fie suficient pentru a-și consolida capacitatea de a se apăra și fără să mai depindă atât de mult de Statele Unite, care (în prezent) reprezintă astăzi 68% din achizițiile de arme efectuate în UE în beneficiul Ucrainei. În plus, blocajul actual din Congresul american al ajutorului financiar pentru Kiev și perspectiva revenirii lui Donald Trump la putere în SUA îi împing pe europeni să se bazeze mai mult pe ei înșiși pentru a apăra continentul, în special în fața pozițiilor agresive ale Rusiei. Ca atare, pentru a încuraja statele membre să mărească ponderea europeană a cheltuielilor lor de apărare și pentru a le încuraja să facă achiziții comune, strategia de apărare industrială a Uniunii Europene stabilește obiective numerice, respectiv până în 2030, în special, țările sunt invitate să achiziționeze 40% din echipamentele de apărare în colaborare și să comande jumătate din echipamentele lor militare din industria europeană. De asemenea, Comisia Europeană dorește să creeze condiții mai favorabile pentru aceste achiziții comune. De exemplu, prin încurajarea cooperării în faza de achiziție a produselor de apărare fabricate de producătorii europeni. În acest sens, anumite proiecte ar putea fi, de asemenea, scutite de regulile europene de concurență prin proiecte europene de interes comun sau de TVA (https://www.touteleurope.eu).

În plus, prin Programul European pentru Industria de Apărare (EDIP), Uniunea Europeană urmărește să treacă de la măsurile de urgență pe termen scurt, adoptate în 2023 și care se încheie în 2025, la o abordare mai structurală care vizează consolidarea durabilă a apărării și a pregătirii industriei europene de apărare. Astfel, industria de apărare din UE ar fi susținută începând cu 2025 de programul european (EDIP). Deși bugetele naționale reprezintă majoritatea cheltuielilor pentru apărare, EDIP ar mobiliza 1,5 miliarde de EUR pe o perioadă de 3 ani (2025-2027) pentru a încuraja statele să investească împreună. Strategia prevede, de asemenea, o reorientare a anumitor împrumuturi de la Banca Europeană de Investiții (BEI) către consolidarea industriei de apărare.  În plus, profiturile din activele rusești confiscate de Uniunea Europeană la izbucnirea războiului ar putea fi folosite și pentru finanțarea achizițiilor de arme.

Strategia industrială europeană de apărare prezentată de executivul european oferă o viziune clară, pe termen lung, a ceea ce trebuie făcut pentru a pregăti în continuare industria de apărare în Uniunea Europeană. Mai mult, Comisia Europeană a prezentat și un prim instrument esențial pentru implementarea strategiei, și anume o propunere legislativă referitoare la stabilirea unui Program european al industriei de apărare și un cadru de măsuri pentru a asigura disponibilitatea și furnizarea în timp util a produselor de apărare. Strategia stabilește provocările actuale cu care se confruntă Baza Industrială și Tehnologică Europeană de Apărare (EDTIB), oportunitatea de a-și exploata pe deplin potențialul și stabilește o direcție pentru următorul deceniu. În plus, strategia industrială europeană de apărare stabilește și un set de măsuri pe care statele membre să le urmeze pentru facilitarea și intensificarea cooperării între statele membre în materie de achiziții comune (https://europa.eu).

În ceea ce privește aspectele de reglementare, Programul european pentru industria de apărare stabilește noi soluții. Acesta prevede furnizarea unui nou cadru juridic, structura programului european de arme, cu scopul de a facilita și intensifica cooperarea între statele membre în materie de echipamente de apărare, în deplină complementaritate cu cadrul de cooperare structurată permanentă. De asemenea, prevede un regim de aprovizionare de securitate la nivelul Uniunii pentru echipamentele de apărare, care va asigura accesul constant la toate produsele de apărare necesare în Europa și va oferi un cadru pentru a răspunde eficient eventualelor crize viitoare de aprovizionare pentru apărare. În plus, Programul european pentru industria de apărare va permite lansarea unor proiecte europene de apărare de interes comun, care vor beneficia probabil de sprijin financiar din partea Uniunii. În sfârșit, Programul european pentru industria de apărare își propune înființarea unei structuri de guvernanță (consiliul de pregătire industrială a apărării), în care statele membre să fie pe deplin asociate, pentru a garanta coerența de ansamblu a acțiunii Uniunii în domeniul industriei de apărare.

Astfel că, statele membre și, în cele din urmă, cetățenii UE vor beneficia de o industrie europeană de apărare mai puternică și mai receptivă. În mod evident, acest lucru va aduce beneficii și principalilor parteneri ai Uniunii, în special NATO și Ucraina.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Print

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top