Negociatorii Parlamentului European și președinția belgiană a Consiliului au ajuns la un acord provizoriu asupra a două regulamente care reglementează colectarea și utilizarea datelor privind pasagerii din transportul aerian pentru gestionarea frontierelor și aplicarea legii, potrivit unui comunicat al Consiliului UE.
Astfel, noile norme vor îmbunătăți gestionarea datelor privind informațiile prealabile despre pasageri (API) pentru a efectua verificări ale pasagerilor înainte de sosirea acestora la frontierele externe ale UE, dar și pentru zborurile intracomunitare în cadrul luptei împotriva terorismului și a infracțiunilor grave. Acestea vor consolida lupta împotriva infracțiunilor grave și a terorismului în interiorul UE, completând prelucrarea datelor din registrul cu numele pasagerilor (PNR).
Informațiile prealabile despre pasageri (API) conțin detalii de identificare din documentul de călătorie și informații de bază despre zbor și vor fi transmise înainte și după decolare către autoritățile din zona de destinație.
”O gestionare mai eficientă a frontierelor în aeroporturi și o poziție consolidată de informare a autorităților responsabile cu aplicarea legii cu privire la persoanele care zboară spre și în interiorul UE sunt două beneficii importante ale regulamentelor privind informațiile prealabile despre pasageri asupra cărora am convenit astăzi”, a transmis Annelies Verlinden, ministru de interne, reformă instituțională și renaștere democratică.
Norme uniforme pentru colectarea datelor
Cele două regulamente stipulează ce date API trebuie să colecteze și să transfere transportatorii aerieni. Datele API vor consta într-o listă privată de informații despre călători, cum ar fi numele, data nașterii, naționalitatea, tipul și numărul documentului de călătorie, informații despre locurile pe scaune și informații despre bagaje. În plus, transportatorii aerieni vor fi obligați să colecteze anumite informații despre zbor, de exemplu numărul de identificare al zborului, indicativul aeroportului și ora de plecare și de sosire.
Colectarea și transferul datelor API se referă, în principiu, doar la zborurile care decolează din afara UE. Cu toate acestea, statele membre pot decide să includă și cursele intracomunitare. O astfel de decizie va depinde de necesitățile specifice de aplicare a legii, cum ar fi o amenințare teroristă, iar în absența unei astfel de amenințări trebuie să fie susținută de o evaluare a riscurilor motivată în mod corespunzător.
O mai bună combatere a criminalității și îmbunătățirea controalelor la frontiere
Grație noilor reglementări, autoritățile de aplicare a legii vor putea combina datele API ale călătorilor și datele din registrul cu nume de pasageri (PNR). PNR este un set mai mare de date privind rezervările pasagerilor aerieni și conține detalii despre itinerariul unui pasager și informații despre procesul de rezervare a zborului. Atunci când sunt utilizate împreună, API și PNR sunt deosebit de eficiente pentru a identifica călătorii cu risc ridicat și pentru a confirma modelul de călătorie al persoanelor suspecte.
De asemenea, autoritățile de frontieră vor beneficia de noile norme convenite. Deoarece vor avea o imagine mai completă a călătorilor care sosesc în aeroporturi, autoritățile de frontieră vor putea efectua verificări prealabile înainte de aterizare, vor putea stoca datele mai mult timp decât se prevede în prezent pentru a efectua verificările necesare și, prin urmare, vor putea gestiona mai eficient controalele la frontieră.
Colectarea automată a datelor
Companiile aeriene vor trebui să colecteze datele API conținute în documentele de călătorie prin mijloace automate (de exemplu, prin scanarea pașapoartelor cu citire automată).
Numai dacă colectarea automată a datelor călătorilor nu este posibilă din motive tehnice, transportatorul aerian poate colecta datele manual (fie ca parte a check-in-ului online, fie în cadrul check-in-ului la aeroport).
Posibilitatea de a furniza datele manual în timpul check-in-ului online va rămâne în orice caz disponibilă pe parcursul unei perioade de tranziție de 2 ani. Transportatorii aerieni vor institui mecanisme de verificare pentru a garanta acuratețea datelor.
Un singur router
Pentru a eficientiza transmiterea datelor API, Consiliul și Parlamentul au decis să instituie un router central. Acest router, care va fi dezvoltat de o agenție a UE, va primi datele colectate de transportatorii aerieni și le va transmite apoi autorităților relevante de gestionare a frontierelor și de aplicare a legii. Ulterior, acest router va servi, de asemenea, la colectarea și transmiterea datelor PNR.
Deoarece transportatorii aerieni nu vor mai fi nevoiți să trimită datele API către mai multe autorități, acest lucru va spori eficiența și va reduce costurile transferului de date, precum și riscul de erori și abuzuri. (A.S.)