Președinția belgiană a Consiliului și reprezentanții Parlamentului European au ajuns la un acord provizoriu pentru a adăuga căsătoria forțată, adopția ilegală și maternitatea surogat ca tipuri de exploatare acoperite de legislația Uniunii Europene împotriva traficului de persoane, potrivit unui comunicat al instituției europene.
Actualizarea directivei privind prevenirea și combaterea traficului de persoane va impune, de asemenea, ca țările UE să se asigure că persoanele care utilizează cu bună știință servicii furnizate de victimele traficului de persoane pot fi sancționate. Alte modificări se referă la consolidarea sprijinului și asistenței acordate victimelor, precum și la măsurile de prevenire.
„Traficul de ființe umane este un act criminal care are consecințe umane grave. Această actualizare atât de necesară a directivei va dota mai bine statele membre pentru a lupta împotriva acestei infracțiuni îngrozitoare sub toate formele sale”, a declarat Paul Van Tigchelt, viceprim-ministru și ministru al justiției și al Mării Nordului.
Căsătoria forțată, adopția ilegală și maternitatea surogat
Negociatorii Consiliului și ai Parlamentului European au convenit să menționeze în mod explicit în directivă faptul că exploatarea mamelor surogat, căsătoria forțată și adopția ilegală sunt tipuri de exploatare care intră în sfera de aplicare a definiției traficului de persoane. Traficul în scopul exploatării mamelor surogat, adică atunci când o femeie este de acord să nască un copil în numele unei alte persoane sau al unui cuplu pentru a deveni părintele (părinții) copilului după naștere, îi va viza pe cei care constrâng sau înșală femeile să acționeze ca mame surogat.
Includerea acestor forme de trafic în legislația UE privind combaterea traficului de persoane va ține cont de prevalența și relevanța acestor forme de exploatare.
Pedepse și sancțiuni
Ca și în cazul directivei actuale, noile tipuri de exploatare (căsătoria forțată, adopția ilegală și maternitatea surogat) vor fi pedepsite cu o pedeapsă maximă de cel puțin cinci ani de închisoare sau de cel puțin zece ani de închisoare în cazul infracțiunilor agravate.
Consiliul și Parlamentul European au decis, de asemenea, să includă în lege o nouă circumstanță agravantă pentru a lua în considerare efectul de amplificare pe care îl pot avea tehnologiile informației și comunicațiilor (TIC) în ceea ce privește traficul de persoane. Aceasta include faptul că autorul a facilitat sau a comis difuzarea, prin intermediul TIC, a unor imagini, videoclipuri sau materiale similare de natură sexuală care implică victima.
De asemenea, vor fi întărite sancțiunile împotriva persoanelor juridice, cum ar fi societățile comerciale, care răspund de infracțiuni de trafic de persoane. De acum înainte, acestea vor include excluderea accesului la finanțare publică, inclusiv la procedurile de licitație, subvenții, concesiuni și licențe, precum și retragerea permiselor și autorizațiilor pentru desfășurarea activităților care au dus la săvârșirea infracțiunii.
Utilizarea serviciilor furnizate de victimele traficului de persoane
Acordul dintre Consiliu și Parlamentul European prevede că statele membre trebuie să considere drept infracțiune penală faptul că o persoană care utilizează un serviciu furnizat de o victimă a traficului de persoane știe că aceasta este o victimă a traficului de persoane. În astfel de cazuri, statele membre trebuie să se asigure că această infracțiune este pasibilă de sancțiuni efective, proporționale și disuasive.
În temeiul legislației actuale, statele membre ar trebui să ia în considerare doar posibilitatea de a transforma în infracțiune penală utilizarea serviciilor persoanelor exploatate de traficanții de persoane.
Acordul provizoriu va fi înaintat reprezentanților statelor membre în Consiliu (Coreper) pentru confirmare. De asemenea, acesta va trebui să fie adoptat în mod oficial de ambele instituții. (A.S.)