Acord provizoriu privind aspecte ale pachetului de măsuri împotriva spălării banilor

Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene au ajuns la un acord provizoriu cu privire la anumite elemente ale pachetului de măsuri împotriva spălării banilor, care vizează protejarea cetățenilor UE și a sistemului financiar al UE împotriva spălării banilor și a finanțării terorismului, anunță cele două instituții europene.

”Acest acord face parte integrantă din noul sistem UE de combatere a spălării banilor. Acesta va îmbunătăți modul în care sistemele naționale de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului sunt organizate și funcționează împreună. Acest lucru va garanta că infractorii, crima organizată și teroriștii nu vor mai avea spațiu pentru a-și justifica veniturile prin intermediul sistemului financiar”, a declarat Vincent Van Peteghem, ministrul belgian de Finanțe, a cărui țară a preluat la 1 ianuarie președinția semestrială a Consiliului Uniunii Europene.

Odată cu noul pachet, toate normele care se aplică sectorului privat vor fi transferate într-un nou regulament, în timp ce directiva se va ocupa de organizarea sistemelor instituționale AML/CFT la nivel național în statele membre.

Acordul provizoriu privind un regulament de combatere a spălării banilor va armoniza, pentru prima dată, în mod exhaustiv normele în întreaga UE, eliminând posibilele lacune utilizate de infractori pentru spălarea veniturilor ilicite sau pentru finanțarea activităților teroriste prin intermediul sistemului financiar.

Acordul privind directiva va îmbunătăți organizarea sistemelor naționale de combatere a spălării banilor.

Regulamentul privind combaterea spălării banilor

Entități cu obligații

Entitățile cu obligații, precum instituțiile financiare, băncile, agențiile imobiliare, serviciile de gestionare activelor, cazinourile, comercianții, joacă un rol central, fiind gardieni în structura de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului (AML/CTF), deoarece au o poziție privilegiată în ceea ce privește detectarea activităților suspecte.

Acordul provizoriu extinde lista entităților cu obligații la noi organisme. Noile norme vor acoperi cea mai mare parte a sectorului cripto, obligând toți furnizorii de servicii de cripto-active (CASP) să efectueze un control de diligență cu privire la clienții lor. Aceasta înseamnă că vor trebui să verifice faptele și informațiile despre clienții lor, precum și să raporteze activitățile suspecte.

Conform acordului, CASP vor trebui să aplice măsuri de precauție privind clientela atunci când efectuează tranzacții în valoare de 1 000 de euro sau mai mult. Acesta adaugă măsuri de reducere a riscurilor în ceea ce privește tranzacțiile cu portofele auto-găzduite (self-hosted wallets).

Alte sectoare vizate de obligațiile de diligență față de clienți și de raportare vor fi comercianții de bunuri de lux, cum ar fi comercianții de metale prețioase, de pietre prețioase, bijutierii, ceasornicarii și aurarii. Comercianții de mașini, avioane și iahturi de lux, precum și de bunuri culturale (cum ar fi operele de artă) vor deveni, de asemenea, entități cu obligații.

Acordul provizoriu recunoaște că sectorul fotbalului reprezintă un risc ridicat și extinde lista entităților supuse obligației la cluburile și agenții de fotbal profesionist. Cu toate acestea, având în vedere că acest sector și riscul pe care îl prezintă variază foarte mult, statele membre vor avea flexibilitatea de a le elimina de pe listă în cazul în care acestea reprezintă un risc scăzut.

Diligență sporită

Consiliul și Parlamentul au introdus, de asemenea, măsuri specifice de precauție sporită pentru relațiile transfrontaliere corespondente ale furnizorilor de servicii de criptomonede.

Consiliul și Parlamentul au convenit că instituțiile de credit și instituțiile financiare vor lua măsuri de diligență sporită atunci când relațiile de afaceri cu persoane fizice foarte bogate (cu valoare netă ridicată) implică gestionarea unei cantități mari de active. Nerespectarea acestor măsuri va fi considerată un factor agravant în regimul de sancțiuni.

Plățile cu numerar

Se stabilește o limită maximă de 10 000 de euro la nivelul UE pentru plățile efectuate cu numerar, ceea ce va face mai dificilă spălarea banilor murdari de către infractori. Statele membre vor avea flexibilitatea de a impune o limită maximă mai mică, dacă doresc.

În plus, în conformitate cu acordul provizoriu, entitățile obligate vor trebui să identifice și să verifice identitatea unei persoane care efectuează o tranzacție ocazională cu numerar între 3 000 și 10 000 de euro.

Dreptul de proprietate reală

Acordul provizoriu face ca normele privind proprietatea reală să fie mai armonizate și mai transparente. Proprietatea reală se referă la persoanele care controlează efectiv sau se bucură de beneficiile proprietății unei entități juridice (cum ar fi o societate, o fundație sau un trust), deși titlul de proprietate sau proprietatea este pe un alt nume.

Acordul clarifică faptul că proprietatea reală se bazează pe două componente – proprietatea și controlul – care trebuie analizate pentru a identifica toți beneficiarii reali ai entității juridice respective sau ai diferitelor tipuri de entități, inclusiv entități din afara UE atunci când acestea desfășoară activități comerciale în UE sau achiziționează bunuri imobiliare în UE. Acordul stabilește pragul de proprietate reală la 25%.

De asemenea, sunt clarificate normele conexe aplicabile structurilor de proprietate și de control cu mai multe niveluri, pentru a se asigura că ascunderea în spatele mai multor niveluri de proprietate a societăților nu va mai funcționa. În paralel, dispozițiile privind protecția datelor și păstrarea înregistrărilor sunt clarificate pentru a face mai ușoară și mai rapidă activitatea autorităților competente.

Acordul prevede înregistrarea proprietății efective a tuturor entităților străine care dețin bunuri imobiliare, cu retroactivitate până la 1 ianuarie 2014.

Țări terțe cu risc ridicat

Entitățile supuse obligației vor trebui să aplice măsuri sporite de precauție pentru tranzacțiile ocazionale și relațiile de afaceri care implică țări terțe cu risc ridicat, ale căror deficiențe în regimurile lor naționale de combatere a spălării banilor și a terorismului le fac să reprezinte o amenințare la adresa integrității pieței interne a UE.

Comisia va face o evaluare a riscului, pe baza listelor Grupului de Acțiune Financiară Internațională (GAFI, organismul internațional de standardizare în domeniul combaterii spălării banilor). În plus, nivelul ridicat de risc va justifica aplicarea de contramăsuri specifice suplimentare la nivelul UE sau la nivel național, fie la nivelul entităților obligate, fie de către statele membre.

Directiva privind combaterea spălării banilor

Registrele de proprietate reală

În conformitate cu acordul provizoriu, informațiile transmise în registrul central vor trebui să fie verificate. Entitățile sau aranjamentele care sunt asociate cu persoane sau entități care fac obiectul unor sancțiuni financiare specifice vor trebui să fie evidențiate.

Directiva acordă entităților responsabile de registre competența de a efectua inspecții la sediile persoanelor juridice înregistrate, în cazul în care există îndoieli cu privire la acuratețea informațiilor pe care le dețin.

De asemenea, acordul stabilește că, pe lângă autoritățile de supraveghere și autoritățile publice și entitățile obligate, printre altele, persoanele publice cu un interes legitim, inclusiv presa și societatea civilă, pot avea acces la registre.

Pentru a facilita investigațiile privind schemele infracționale care implică bunuri imobiliare, textul garantează că registrele imobiliare sunt accesibile autorităților competente printr-un punct de acces unic, punând la dispoziție, de exemplu, informații privind prețul, tipul de proprietate, istoricul și sarcinile, cum ar fi ipotecile, restricțiile judiciare și drepturile de proprietate.

Responsabilitățile unităților de informații financiare (UIF)

Fiecare stat membru a înființat deja o unitate de informații financiare (UIF) pentru a preveni, raporta și combate spălarea banilor și finanțarea terorismului. Aceste FIU sunt responsabile de primirea și analizarea informațiilor relevante pentru spălarea banilor și finanțarea terorismului, în special sub formă de rapoarte din partea entităților obligate.

În conformitate cu acordul, UIF-urile vor avea acces imediat și direct la informații financiare, administrative și de aplicare a legii, inclusiv informații fiscale, informații privind fondurile și alte active înghețate în temeiul unor sancțiuni financiare specifice, informații privind transferurile de fonduri și cripto-transferurile, registrele naționale ale autovehiculelor, aeronavelor și ambarcațiunilor, datele vamale și registrele naționale de arme și armament, printre altele.

UIF-urile continuă să difuzeze informații către autoritățile competente însărcinate cu combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului, inclusiv către autoritățile cu rol de investigare, de urmărire penală sau judiciar. În cazurile transfrontaliere, UIF-urile vor coopera mai îndeaproape cu omologii lor din statul membru vizat de raportarea suspectă. Sistemul UIF.net va fi modernizat pentru a permite diseminarea rapidă a rapoartelor transfrontaliere.

În conformitate cu acordul provizoriu, aplicarea drepturilor fundamentale este considerată parte integrantă a activității UIF și este luată în considerare la luarea deciziilor.

Acordul stabilește un cadru ferm pentru ca UIF să suspende sau să refuze consimțământul pentru o tranzacție, pentru a-și efectua analizele, a evalua suspiciunea și a disemina rezultatele către autoritățile relevante pentru a permite adoptarea de măsuri adecvate.

Autoritățile de supraveghere

Conform acordului, fiecare stat membru se va asigura că toate entitățile obligate stabilite pe teritoriul său fac obiectul unei supravegheri adecvate și eficiente de către unul sau mai mulți supraveghetori. Supraveghetorii vor aplica o abordare bazată pe riscuri.

Supraveghetorii vor raporta către UIF cazurile de suspiciune. În mod similar cu dispozițiile din regulamentul AMLA, sunt introduse noi măsuri de supraveghere pentru sectorul nefinanciar, așa-numitele colegii de supraveghere. AMLA va elabora proiecte de standarde tehnice de reglementare care să definească condițiile generale care să permită buna funcționare a colegiilor de supraveghere AML/CFT.

Evaluarea riscurilor

Conform acordului provizoriu, atât evaluările de risc la nivelul UE, cât și la nivel național rămân un instrument important. Comisia va efectua o evaluare la nivelul UE a riscurilor de spălare a banilor și de finanțare a terorismului și va elabora recomandări pentru statele membre cu privire la măsurile pe care acestea ar trebui să le urmeze. Statele membre vor efectua, de asemenea, evaluări ale riscurilor la nivel național și se vor angaja să atenueze în mod eficient riscurile identificate în evaluarea națională a riscurilor.

Etapele următoare

Textele vor fi acum finalizate și prezentate reprezentanților statelor membre în cadrul Comitetului reprezentanților permanenți (COREPER) și Parlamentului European pentru aprobare.

În cazul în care sunt aprobate, Consiliul și Parlamentul vor trebui să adopte în mod oficial textele înainte de a fi publicate în Jurnalul Oficial al UE și de a intra în vigoare. (A.S.)

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Print

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top