Noile reguli pentru transportul deșeurilor în interiorul și în afara Uniunii Europene

Manoela Popescu

Potrivit grupului PPE, exporturile de deșeuri ale Europei către țările în curs de dezvoltare au atins un nivel record. Astfel, în 2021, Uniunea Europeană a exportat cu 77% mai multe deșeuri decât în 2004. Acestea includ resturi de metale neferoase, precum și deșeuri de hârtie, plastic, textile și sticlă.

Regulamentul privind transportul deșeurilor transpune în legislația UE prevederile Convenției de la Basel privind controlul mișcărilor transfrontaliere ale deșeurilor periculoase și eliminarea acestora, precum și decizia Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) corespunzătoare. Acesta acoperă exportul și importul de deșeuri din UE către țări terțe, precum și transferurile între statele membre ale UE de deșeuri periculoase și nepericuloase. În special, interzice exportul de deșeuri periculoase din țările OCDE și UE către țări non-UE sau OCDE. De asemenea, regulamentul stabilește proceduri de notificare pentru transporturile de deșeuri. Cu toate acestea, de la adoptarea regulamentului în 2006, exporturile de deșeuri din UE către țări terțe au crescut semnificativ, în special către țările care nu fac parte din OCDE. Ca atare, lipsa unor prevederi detaliate care să asigure gestionarea durabilă a deșeurilor în țările de destinație a condus la implementarea insuficientă și la probleme de mediu și de sănătate publică în aceste țări. Astfel că, la 17 noiembrie 2021, Comisia și-a adoptat propunerea de actualizare a Regulamentului privind transportul deșeurilor. Parlamentul European și-a adoptat poziția în ianuarie 2023, în timp ce Consiliul și-a adoptat mandatul de negociere în martie 2023 (https://www.consilium.europa.eu).

În accepțiunea grupului PPE, când exportăm din ce în ce mai multe deșeuri, trebuie să ne asumăm responsabilitatea pentru prevenirea și abordarea daunelor aduse oamenilor și mediului în țările non-UE, cum ar fi Turcia spre exemplu, deoarece acest lucru nu rămâne fără consecințe în țările terțe. De aceea, grupul PPE subliniază că trebuie să ne asigurăm că cei responsabili pentru transport sunt penalizați în mod corespunzător, dacă încalcă legislația UE (https://www.eppgroup.eu).

Revizuirea regulamentului a urmărit reducerea transporturilor de deșeuri problematice în afara UE, actualizarea procedurilor de transfer pentru a ține cont de obiectivele economiei circulare și îmbunătățirea aplicării legislației. În principiu, noua lege privind transportul deșeurilor abordează acest lucru prin impunerea unor condiții mai stricte privind exportul de deșeuri, în special către țările non-OCDE. Se asigură astfel că un transport de deșeuri este monitorizat pe toată durata călătoriei sale, până când acesta va fi gestionat într-un mod ecologic, contribuind astfel la o economie circulară. De asemenea, noul regulament va facilita și mai mult transporturile de deșeuri în cadrul Uniunii Europene prin reducerea birocrației și prin digitalizarea schimbului de informații între autorități și operatori. Ca atare, se așteaptă ca noile norme UE să contribui la creșterea capacității de reciclare în cadrul Uniunii Europene (https://www.eppgroup.eu).

Acordul provizoriu (în așteptarea adoptării sale oficiale de către cele două instituții) privind actualizarea normelor privind transporturile de deșeuri, la care au ajuns negociatorii din Consiliu și Parlamentul European, stabilește proceduri și regimuri de control menite să se asigure că transporturile internaționale de deșeuri nu reprezintă o amenințare pentru sănătatea umană și pentru mediu și pentru a promova utilizarea deșeurilor ca resursă într-o economie circulară.

În tranziția către o economie circulară este absolut necesar să acceptăm deșeurile ca o resursă valoroasă, mai degrabă decât ca ceva de eliminat. Din această perspectivă, acordul provizoriu va oferi cadrul necesar pentru a îmbunătăți recuperarea și reutilizarea deșeurilor ca material secundar. În același timp, va oferi siguranța că deșeurile pe care UE le exportă nu sunt dăunătoare mediului și sănătății umane. De aceea, se consideră că acest acord reprezintă un alt pas important către obiectivele UE privind zero poluare și neutralitate climatică (https://www.europarl.europa.eu).

Potrivit vicepreședintei guvernului spaniol și ministru interimar al tranziției ecologice și provocării demografice din Spania,Teresa Ribera Rodríguez, colegislatorii au convenit să extindă obiectivele regulamentului pentru a include neutralitatea climatică și realizarea economiei circulare și obiectivul „zero poluare”. Acordul acoperind transporturile de deșeuri în interiorul UE (cu sau fără tranzit prin țări terțe), deșeurile importate și exportate către și dinspre țări terțe, precum și transporturile de deșeuri care tranzitează inițial UE sau către țări terțe (https://www.consilium.europa.eu).

Referitor la transferurile în interiorul UE, textul interzice transporturile de deșeuri destinate eliminării în UE, cu excepția cazului în care acordul și autorizarea sunt acordate în condițiile stricte ale procedurii de notificare și consimțământ prealabil scris (PIC) și în cazuri justificate corespunzător. Pe de altă parte, transporturile de deșeuri în interiorul UE destinate operațiunilor de valorificare vor continua să fie autorizate conform procedurii mai puțin stricte prevăzute de cerințele generale de informare („deșeuri din lista verde”). De asemenea, textul acordului prevede o scutire pentru transferurile de deșeuri destinate în mod explicit analizelor și experimentelor de laborator dacă greutatea acestor deșeuri nu depășește 250 kg. În acest caz, transferul va trebui să respecte cerințele generale de informații prevăzute în regulament (https://ec.europa.eu).

În ceea ce privește procedura de notificare și termenele limită, notificatorii din UE și exportatorii către țări terțe trebuie să notifice țările de expediere, destinație și tranzit și să primească confirmare scrisă din partea acestora înainte de export. Notificarea și alte documente cerute de regulament trebuie depuse și schimbate printr-un sistem electronic central gestionat de Comisia Europeană.

În același timp, Acordul stabilește termene și calendare specifice pentru procedura de notificare, solicitările de informații suplimentare din partea autorităților competente și deciziile acestor autorități cu privire la valabilitatea notificării. Termenele convenite de colegislatori vor asigura că nu apar întârzieri disproporționate în aceste proceduri, oferind în același timp autorităților competente suficient timp pentru a obține și evalua documentele, precum și pentru a analiza și a răspunde solicitărilor formulate în timpul acestor proceduri. În plus, textul acordului stabilește termene limită până la care notificatorii trebuie să răspundă la acordul scris al autorităților competente și pentru ca unitatea de primire să informeze notificatorul și autoritățile competente cu privire la primirea deșeurilor (https://ec.europa.eu).

În interesul transparenței, colegislatorii au convenit să solicite Comisiei să faciliteze accesul publicului la informațiile referitoare la transporturile de deșeuri prin publicarea și actualizarea periodică a datelor referitoare la notificările privind transferurile prin intermediul site-ului său web.

Referitor la exporturile de deșeuri, Acordul menține interdicția ca statele membre să exporte deșeuri destinate eliminării în țări terțe și să exporte deșeuri periculoase destinate valorificării către țări non-OCDE. În ceea ce privește transporturile în afara statelor membre ale UE, colegislatorii au convenit că instalațiile de gestionare a deșeurilor din țara de destinație ar trebui auditate de organisme independente. Auditurile ar dovedi că instalațiile tratează deșeurile într-o manieră ecologică, iar operatorilor li s-ar permite să exporte deșeurile către acele instalații numai dacă acesta este cazul. De asemenea, noile norme impun Comisiei să înființeze un registru care să conțină informații actualizate despre instalațiile care au fost auditate pentru a ajuta exportatorii de deșeuri să se pregătească pentru transporturi.

În ceea ce privește exporturile de deșeuri din plastic în țări terțe, Acordul introduce reguli mai stricte, în special, prevede interzicerea exporturilor de deșeuri din plastic nepericuloase (B3011) către țările care nu fac parte din OCDE. De asemenea, textul prevede posibilitatea ca țările non-OCDE să depună Comisiei, cel mai devreme, în termen de cinci ani de la intrarea în vigoare a regulamentului, o cerere care să indice disponibilitatea lor de a importa deșeuri din plastic din UE, respectând standarde stricte de gestionare a deșeurilor. În cazul unui rezultat pozitiv al evaluării acestei cereri, Comisia va adopta un act delegat pentru ridicarea interdicției pentru aceste țări. În același timp, Comisia trebuie să monitorizeze riguros exporturile de deșeuri din plastic către țările OCDE pentru a se asigura că acestea nu au un impact semnificativ asupra mediului sau sănătății umane și că deșeurile importate din UE sunt gestionate în mod adecvat în aceste țări (https://www.consilium.europa.eu).

În cazul încălcării dispozițiilor regulamentului, Acordul solicită statelor membre să prevadă sancțiuni eficiente, proporționale și disuasive. Acestea pot include, acolo unde este cazul, amenzi și revocarea sau suspendarea temporară a autorizațiilor legate de gestionarea și transferurile deșeurilor.

În vederea aplicării eficiente a noilor reguli privind transportul deșeurilor, colegislatorii au aprobat propunerea Comisiei de a crea un grup de aplicare a legii care să faciliteze și să îmbunătățească cooperarea și coordonarea dintre statele membre pentru prevenirea și detectarea transporturilor ilicite. De asemenea, Acordul include cerințe pentru statele membre de stabilire a unor mecanisme eficiente de cooperare la nivel național și între statele membre, prin schimbul de informații relevante și de bune practici.

Acest Acord urmează să fie supus aprobării reprezentanților statelor membre în Consiliu (Coreper) și Comisiei de mediu a Parlamentului European (ENVI). Dacă va fi aprobat, acordul va trebui apoi adoptat în mod oficial de cele două instituții, după finalizarea lui de către juriști-lingviști, înainte de a putea fi publicat în Jurnalul Oficial al UE și de a intra în vigoare.

Categoric, prin noile reguli privind exportul deșeurilor europene, UE își asumă o responsabilitate mai mare pentru deșeurile sale, fără însă ca aceasta să însemne că își exportă și provocările de mediu către țări terțe.

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Print

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top