Uniunea Europeană investește 6.2 miliarde EUR în infrastructuri de transport sustenabile, sigure și eficiente. Ca atare, Comisia Europeană a selectat 107 proiecte de infrastructură de transport pentru a primi granturi UE în valoare de peste 6 miliarde de euro din partea Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE), instrumentul UE pentru investiții strategice în infrastructura de transport.
11 dintre acestea sunt implementate de România sau în colaborare cu alte țări membre UE sau partenere, și anume Republica Moldova și Ucraina, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene. Iată că peste 80% din finanțare va sprijini proiecte care asigură o rețea mai eficientă, mai ecologică și mai inteligentă de căi ferate, căi navigabile interioare și rute maritime de-a lungul rețelei transeuropene de transport (TEN-T). În plus, proiectele vor consolida culoarele de solidaritate UE-Ucraina, instituite pentru a facilita exporturile și importurile Ucrainei.
”Astăzi, alocăm 6.2 miliarde de euro pentru proiecte din întreaga Europă care ne vor apropia de finalizarea rețelei transeuropene de transport, TEN-T, coloana vertebrală a economiei UE. Sunt deosebit de mulțumit de faptul că 250 de milioane EUR vor îmbunătăți conexiunile transfrontaliere dintre Ucraina, Moldova și vecinii lor din UE, România, Ungaria, Slovacia și Polonia. Aceste proiecte vor facilita transportul de mărfuri între UE și Ucraina, consolidând culoarele de solidaritate”, a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi.
Principalele conexiuni feroviare transfrontaliere de-a lungul rețelei centrale TEN-T au fost, de asemenea, prioritare pentru finanțare. Printre acestea se numără în special tunelul de bază Brenner (care leagă Italia și Austria), Rail Baltica (care leagă cele trei state baltice și Polonia cu restul Europei), precum și tronsonul transfrontalier dintre Germania și Țările de Jos (Emmerich-Oberhausen), printre altele.
Porturile maritime din Irlanda, Grecia, Spania, Letonia, Lituania, Țările de Jos și Polonia vor primi finanțare pentru dezvoltarea alimentării cu energie electrică de la mal în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră generate de navele ancorate.
Pentru a contribui la adaptarea transportului pe căile navigabile interioare la exigențele viitorului, infrastructura de-a lungul căilor navigabile transfrontaliere Sena-Scheldt dintre Franța și Belgia va fi modernizată. Porturile interioare de pe Dunăre și din bazinele Rinului, cum ar fi Viena și Andernach, vor beneficia, de asemenea, de o modernizare.
Pentru a spori și mai mult siguranța și interoperabilitatea transportului feroviar din UE, sistemul european de management al traficului feroviar (ERTMS) va fi instalat pe trenuri și pe liniile de cale ferată din Cehia, Danemarca, Germania, Franța, Austria și Slovacia. Pe șosele, mai multe state membre ale UE vor implementa sisteme și serviciide transport inteligente (STI), în special STI cooperative (C-ITS) pentru un transport mai sigur și mai eficient.
Mai multe state membre vor primi sprijin pentru proiectele europene de management al traficului aerian, în vederea creșterii eficienței transportului aerian și a creării unui cer unic european.
Cele 107 de proiecte au fost selectate dintr-un total de 353 depuse ca răspuns la cererea de propuneri, publicată în 2022.
Finanțarea UE va lua forma unor granturi, care vor fi utilizate pentru cofinanțarea costurilor totale ale proiectelor. (A.S.)