Acord politic pentru digitalizarea procedurii de acordare a vizelor Schengen

Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene au ajuns la un acord politic care permite digitalizarea procedurii de acordare a vizelor Schengen, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, acesta este un rezultat-cheie în cadrul Strategiei Schengen, prezentată de instituție în 2021.

Normele convenite vor moderniza, simplifica și armoniza, prin digitalizare, procedurile de acordare a vizelor pentru resortisanții țărilor din afara UE care solicită o viză și pentru statele membre care trebuie să acorde astfel de vize.

În prezent, procedurile de obținere a vizelor pentru spațiul Schengen se bazează în continuare în mare măsură pe birocrație, ceea ce generează costuri suplimentare atât pentru călători, cât și pentru statele membre. Procedurile de solicitare a unei vize Schengen diferă de la un stat membru la altul și doar foarte puține dintre ele au proceduri parțial digitalizate. De asemenea, autocolantele de viză fizice sunt mai predispuse la falsificare, fraudă și furt, lucru pe care vizele digitale îl vor îmbunătăți semnificativ.

Regulamentul va moderniza două aspecte principale ale procedurii de acordare a vizelor: digitalizarea autocolantului de viză și digitalizarea cererii de viză, prin crearea unei platforme online a UE de depunere a cererilor de viză.

În special, noul regulament va prevedea:

A. O platformă unică de solicitare a vizelor UE online, unde solicitanții de viză vor putea solicita o viză Schengen online, inclusiv plata aceleiași taxe de viză, indiferent de țara Schengen pe care doresc să o viziteze.

În special, platforma online de solicitare a vizelor va:

  • le va oferi solicitanților un cont securizat prin intermediul căruia aceștia pot depune cereri online și pot primi decizia privind cererea lor.
  • le va furniza solicitanților informații actualizate despre vizele Schengen de scurtă ședere, precum și toate informațiile necesare privind cerințele și procedurile (cum ar fi documentele justificative, taxa de viză sau necesitatea unei programări pentru colectarea elementelor biometrice de identificare).
  • să determine automat care țară Schengen este responsabilă de examinarea unei cereri atunci când vizita preconizată include mai multe state membre.
  • să includă o funcționalitate de chatbot care să permită solicitanților să obțină răspunsuri la întrebările lor într-un mod ușor de utilizat.

B. Înlocuirea autocolantului de viză Schengen cu un autocolant digital.

C. O perioadă de tranziție de 7 ani pentru ca statele membre să se alăture platformei.

Regulamentul trebuie adoptat în mod formal de Parlamentul European și de statele membre pentru a căpăta forță juridică. (A.S.)

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Print

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top