Manoela Popescu
Multiple sunt vocile care susțin că războiul Rusiei în Ucraina a provocat o criză alimentară globală. Potrivit purtătorului de cuvânt al grupului PPE în Comisia pentru agricultură a Parlamentului European, Herbert Dorfmann, „Rusia a distrus și blocat mai multe porturi ale Ucrainei de-a lungul Mării Negre, blocând astfel exporturile ucrainene”. Ca atare, grupul PPE cerea încă din luna mai a.c. deschiderea de rute alternative din Ucraina către Europa, așa cum propunea Comisia în planul său de acțiune Solidarity Lanes și, în acest sens, solicita statelor membre punerea în aplicare fără întârziere a respectivului plan. Aceasta deoarece, în opinia grupului PPE, „Atunci când Rusia slăbește securitatea alimentară a lumii, UE are obligația de a ajuta oamenii din Ucraina și din restul lumii”. De aceea, grupul PPE solicita deschiderea de cordioare verzi către și dinspre Ucraina pentru a permite realizarea de schimburi agricole (https://www.eppgroup.eu).
Însă, potrivit Comisiei Europene, „Solidarity Lanes” au contribuit la creșterea exporturilor de cereale ucrainene, însă majoritatea grâului este blocat în țările UE din apropiere, ajungând cu greu în țările terțe care au nevoie de el și în cantitate mică. Planul de acțiune al Comisiei Solidarity Lanes, un set de măsuri pentru a facilita exporturile de cereale din Ucraina către țările terțe prin intermediul UE, care este în desfășurare de 2 luni de zile, nu avut rezultatul scontat. Aceasta deoarece s-a dorit ca cerealele din Ucraina să ajungă în țările terțe, în special în Africa și Orientul Mijlociu, care sunt foarte dependente de grâul ucrainean.
Se cunoaște faptul că au fost luate măsuri de facilitare a procedurilor birocratice pentru transporturile cu cereale ucrainene și de creștere a exporturilor prin toate mijloacele și rutele disponibile pentru a depăși blocada porturilor maritime realizată de Rusia. Acest lucru a contribuit într-adevăr la creșterea exporturilor până la 2,47 milioane de tone de cereale în iunie, față de 1,7 milioane în luna mai. Cu toate acestea, structura acestor exporturi și modul în care acestea se întâmplă cauzează acum un „eșec al pieței”, așa cum a subliniat președintele comisiei AGRI din Parlamentul European, Norbert Lins, din partea grupului PPE. În urma unei vizite la granița ucraineană-poloneză pentru a verifica modul în care funcționează „Solidarity Lanes”, Norbert Lins preciza că doar 138.000 de tone de grâu au trecut prin cele două frontiere, România și Polonia, care sunt acum rute cheie pentru exporturile din Ucraina, fără însă să ajungă mai nimic din acest grâu la destinația finală. Ca atare, țările terțe, în special în Africa și Orientul Mijlociu se află într-o criză alimentară gravă (https://www.europarl.europa.eu).
În ceea ce privește structura exportului de cereale, se pare că porumbul a fost cel prioritizat dat fiind faptul că majoritatea grâului din Ucraina este blocat în silozuri, în porturi sau pe teritoriile ocupate. De fapt, problema exportului de grâu nu este doar de disponibilitate, ci și de accesibilitate. Mai mult decât atât, se pare că odată ajunse în Europa cerealele ucrainene se blochează pe piețe pe care în mod tradițional nu erau vândute înainte, având un impact asupra fermierilor locali. De asemenea, o cantitate mare de cereale care părăsesc acum Ucraina sunt în loturi mici care nu sunt atractive pentru marii comercianți și, prin urmare, intră pe piețele locale și sunt vândute la prețuri mai mici, provocând un impact disproporționat asupra prețurilor.
Cu toate aceste neajunsuri, Comisia evidențiază importanța „Solidarity Lanes” pentru atenuarea tensiunilor de pe piețele globale și pentru a ajuta Ucraina să treacă peste această perioadă dificilă pentru susținerea fermierilor și asigurarea hranei populației.
O soluție digitală la toate aceste provocări ar fi platforma de relație comercială UE-Ucraina susținută de Enterprise Europe Network, care oferă sprijin companiilor mici și mijlocii și este cofinanțată cu programul Orizont 2020. Platforma, în care sunt active 580 de companii, permite astfel companiilor să înregistreze și să publice cererile sau ofertele lor de servicii de transport, apoi iau legătura și semnează contracte (https://www.euractiv.com).
Însă, vestea bună este că după aproape șase luni de război, Ucraina și Rusia au semnat, vineri, 22 iulie a.c., un acord cu Turcia și ONU privind exportul de cereale ucrainene în Marea Neagră. Acordul are o valabilitate de 120 de zile, obiectivul fiind acela de a elibera mărfurilor imobilizate în porturile ucrainene. Cu alte cuvinte, scopul acordului este de a scoate cele aproximativ 25 de milioane de tone de cereale aflate în silozuri din Ucraina, dat fiind faptul că se apropie o nouă recoltă.Trebuie precizat că, în ciuda progreselor semnificative, situația dintre cele două țări rămâne critică. Aceasta deoarece Kiev și Moscova au semnat două texte identice, dar separate, la cererea Ucrainei. Ucraina refuzând să parafeze orice document cu Rusia. Întâlnirea dintre delegațiile celor două state a fost la Palatul Dolmabahçe, pe Bosfor, la Istanbul. La întâlnire fiind prezenți secretarul general al Națiunilor Unite, Antonio Guterres, și președintele turc, Recep Tayyip Erdogan. Evident că miniștrii apărării din fiecare țară au fost prezenți, precum și ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov.
Dar ce prevede în mod efectiv acest acord și cum ajută la deblocarea exporturilor din Ucraina, astfel încât țările terțe să beneficieze de cerealele de care au atâta nevoie? Acordul prevede crearea unor coridoare securizate care să permită circulația navelor comerciale în Marea Neagră, Moscova și Kievul angajându-se să respecte neutralitatea. Cum Marea Neagră este presărată de minele puse în principal de ucraineni, pentru a-și proteja coastele, ONU a precizat că „piloții ucraineni” vor deschide calea navelor de marfă în apele teritoriale. Ucraina a sugerat să înceapă exporturile cu trei porturi: Odesa, Pivdenny și Chornomorsk, urmând să crească numărul acestora ulterior. Un Centru Comun de Coordonare a fost înființat weekendul trecut la Istanbul, cu reprezentanți ai tuturor partidelor și ai Națiunilor Unite. La cererea Moscovei, din teama ca navele către porturile din Ucraina să nu conțină arme, inspecțiile navelor care pleacă din și se îndreaptă către porturile ucrainene vor avea loc sub supravegherea Centrului Comun de Coordonare, într-unul dintre porturile din Istanbul (https://www.tf1info.fr).
Ce a primit Moscova? Rusia a obținut în sfârșit garanția că sancțiunile occidentale nu se aplică, nici direct, nici indirect, propriilor exporturi de produse agricole și îngrășăminte. Iar Ucraina a obținut ca navele comerciale care vin și pleacă din porturile ei să nu fie escortate de către navele rusești. De asemenea, nici prezența reprezentanților Moscovei în porturile din Ucraina nu este acceptată de către Ucraina.
Acest acord a fost negociat încă din aprilie sub conducerea secretarului general al Națiunilor Unite, Antonio Guterres, dat fiind faptul că, potrivit Programului Alimentar Mondial (WFP), încă 47 de milioane de oameni au fost expuși la „foamete acută” de la începutul războiului dintre Rusia și Ucraina (https://www.tf1info.fr).
Semnarea acestui acord a generat speranțe că sunt șanse ca în viitorul apropiat să se pună capăt conflictului armat dintre Rusia și Ucraina.
Ca urmare a semnării acordului, Ucraina a anunțat că din această săptămână vor fi reluate exporturile de cereale, în ciuda bombardamentului de sâmbătă a principalului port Odesa de către armata rusă. Potrivit ministrului ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, „În următoarele două săptămâni, vom fi pregătiți din punct de vedere tehnic să efectuăm exporturi de cereale din toate porturile ucrainene”. Însă, există riscul ca bombardamentele rusești să blocheze procesul de reluare a exporturilor. De aceea, ministrului ucrainean al infrastructurii a cerut Turciei și ONU (considerați garanți ai acordului) ,,să garanteze siguranța convoaielor ucrainene” fără de care nu ar fi posibilă materializarea acordului (https://www.lemonde.fr).
Acest acord mult așteptat, a venit la timp, într-un context de creștere globală a prețurilor produselor agricole și în timp ce mai multe țări, în principal din Africa, sunt amenințate de foamete, lipsite de importurile lor de cereale ucrainene. Începutul este promițător și plină de speranță de pace și prosperitate în acest context, ca o oază de lumină în întunericul războiului.