Dan Scarlat
Cipurile sau semiconductorii sunt elementele esențiale pentru orice produs electronic, în prezent regăsindu-se în toate domeniile de la sănătate, energie, industria auto, comunicații, militar etc.
Pandemia de COVID-19 a perturbat producția globală de cipuri și microcipuri, afectând lanțurile de aprovizionare, forțând diminuarea producției sau conducând chiar la închiderea unor fabrici. La nivel mondial, rolul enorm al Taiwanului în fabricarea de cipuri a intrat în centrul atenției în special datorită deficitului existent în acest domeniu. Atât state din cadrul Uniunii Europene dar și Statele Unite au cerut ajutor Taiwanului pentru a atenua impactul generat de deficitul producției proprii. Dominația globală a statului asiatic în acest domeniu se datorează în principal firmei TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co) care produce aproximativ 50% din semiconductorii din lume, creând în același timp printre cele mai avansate microcipuri.
Legea Europeană a Cipurilor (LEC), adoptată de Comisia Europeană pe 8 februarie caută să întărească poziția UE în acest domeniu. Aceasta este compusă din trei capitole importante: a) Strategia ce este la baza LEC, b) Regulamentul propus și c) Recomandările către statele membre[1].
Rolul LEC este de a asigura dezvoltarea acestui domeniu în cadrul Uniunii Europene, reducând dependența față de resursele externe, încercând în același timp să asigure independența precum și atingerea unei cote de piață de aproximativ 20% la nivel global.
Cei 5 piloni de bază ai LEC sunt:
- Îmbunătățirea capacităților de cercetare, dezvoltare, precum și obținerea poziției de lider tehnologic;
- Construirea și întărirea capacității europene de proiectare, construire și asamblare a cipurilor avansate;
- Construcția unui cadru adecvat care să permită creșterea producției de cipuri proprii până în anul 2030;
- Dezvoltarea unei abordări care să permită atragerea și dezvoltarea personalului calificat;
- Elaborarea în profunzime a unui lanț de aprovizionare, reducând la minim nevoia de ajutor extern.
Pentru a putea atinge scopul propus Uniunea Europeană trebuie să aibă în vedere 3 aspecte principale, fără de care ducerea la bun sfârșit a Legii Europene a Cipului ar fi practic imposibilă.
În primul rând, Inițiativa ”Chips for Europe”, care să permită consolidarea tehnologiilor necesare dezvoltării semiconductoarelor, asigurând Uniunii Europene un loc de top la nivel global. Aceasta va fi realizată prin proiectul ”Chips Joint Undertaking”[2]. Se are în vedere crearea unui mediu care să permită atât dezvoltarea de noi linii pilot pentru dezvoltarea tehnologiilor noi cât și dezvoltarea factorului uman prin crearea de centre de competențe în întreaga Uniune Europeană.
În al doilea rând, dezvoltarea unui cadru necesar aprovizionării prin atragerea de investiții publice și private, care ar permite astfel dezvoltarea capacităților de producție la scară largă.
În ultimul rând, Recomandările către statele membre, din partea Comisiei Europene, care vizează in principal depășirea crizei actuale dar și prevenirea alteia, statele membre fiind încurajate să lucreze împreună pentru a crește capacitatea Europei de a face față unui posibile viitoare crize, prin diminuarea factorilor care ar putea perturba ”lanțurile de distribuție”.
Declarația Comisiei Europene privind parteneriatul dintre Uniunea Europeană și Singapore (14 februarie 2022[3]) confirmă astfel pașii luați până în prezent de UE, Singapore fiind un important centru global privind dezvoltarea și producția de cipuri. Astfel, ”Parteneriatul Digital” este menit să asigure un cadru care să întărească conectivitatea și interoperabilitatea piețelor digitale. Se dorește promovarea cooperării în domenii cum ar fi Inteligența Artificială, Rețelele 5G/6G, precum și Securitatea Cibernetică și Identitatea Digitală sau dezvoltarea unui cadru care să contribuie la standardizarea regională astfel încât să fie ajutat schimbul digital și comerțul electronic.
Legea Europeană a Cipurilor, reprezintă doar un pas din ceea ce UE dorește a fi ”decada digitală europeană[4]”, o perioadă de 10 ani în care statele europene trebuie să-și dezvolte independența tehnologică, dezvoltarea tehnologiilor care să permită protejarea cetățenilor europeni precum și aducerea la un nivel tehnologic asemănător a tuturor statelor membre.
[1] European Chips Act | Shaping Europe’s digital future (europa.eu)
[2] Digital sovereignty: Commission proposes Chips Act (europa.eu)
[3] Joint_Statement__EU_and_Singapore_agree_to_accelerate_steps_towards_a_comprehensive_Digital_Partnership.pdf
[4] Europe’s Digital Decade | Shaping Europe’s digital future (europa.eu)