Sprijinul financiar de 4,1 miliarde de EUR acordat țării noastre de către UE: inițiativa SURE

Manoela Popescu

 

Inițiativa SURE de 100 de miliarde de EUR pentru menținerea locurilor de muncă și a funcționării întreprinderilor a fost lansată de Comisia Europeană pe 2 aprilie 2020 ca răspuns la criza socio-economică generată de pandemia de COVID-19. Acest instrument s-a dorit a fi un sprijin temporar pentru atenuarea riscurilor de șomaj în situație de urgență (SURE).

Instrumentul SURE este un element esențial al strategiei cuprinzătoare elaborate de UE pentru protejarea cetățenilor și atenuarea consecințelor socio-economice foarte grave ale pandemiei de COVID-19. Această iniţiativă de finanţare a statelor membre UE este una dintre cele trei plase de siguranță convenite de Consiliul European pentru a proteja lucrătorii, întreprinderile și țările, în valoare de 540 de miliarde EUR, conținute în raportul Eurogrupului convenit la 9 aprilie 2020. Liderii UE au aprobat raportul la 23 aprilie a.c. și au cerut ca pachetul să devină operațional până la 1 iunie 2020 (www.consilium.europa.eu). Mai precis, SURE este destinat să acopere costurile pentru schemele de creare de locuri de muncă pe termen scurt şi pentru finanțarea altor măsuri similare în favoarea persoanelor care desfășoară activități independente, liber-profesioniștilor (self-employment), cum sunt persoanele fizice autorizate (PFA), care nu au putut lucra în perioadele de izolare. De acest sprijin vor beneficia, de asemenea, fermierii și pescarii, precum și persoanele cele mai defavorizate. Schemele privind programul redus de muncă sunt programe care permit întreprinderilor care se confruntă cu dificultăți economice să reducă temporar numărul de ore lucrate de angajații lor. In vederea asigurării celor necesare existenței, angajații, conform acestor scheme naționale, primesc sprijin din veniturile publice pentru orele nelucrate. Scheme similare se aplică şi persoanelor care desfășoară activități independente.

Sprijinul financiar al UE va fi furnizat statelor membre sub formă de împrumuturi acordate în condiții avantajoase. Aceste împrumuturi vor ajuta statele membre să facă față creșterilor bruște ale cheltuielilor publice pentru menținerea locurilor de muncă. De fapt, în principal, împrumuturile respective vor ajuta statele membre să acopere costurile legate direct de finanțarea sistemelor naționale de șomaj tehnic. Acest instrument de finanțare reprezintă un răspuns favorabil la solicitările permanente ale grupului PPE pentru luarea de măsuri prompte şi eficiente în vederea contracarării efectelor negative socio-economice ale pandemiei de COVID-19.

Pe 22 septembrie 2020, Paolo Gentiloni, comisarul UE pentru economie, declara că noul fond al UE de sprijinire a locurilor de muncă, cunoscut sub numele de SURE și capabil să strângă până la 100 miliarde de EUR, este gata să fie activat (www.euractiv.fr). Acesta a confirmat faptul că toate statele membre au dat garanții bilaterale, astfel încât instrumentul SURE este acum disponibil și gata „pentru a fi utilizat” în următoarele săptămâni.  Ce sunt aceste garanții bilaterale? Potrivit Regulamentului (UE) 2020/672 al Consiliului din 19 mai 2020 privind instituirea unui instrument european de sprijin temporar pentru atenuarea riscurilor de șomaj într-o situație de urgență (SURE) ca urmare a epidemiei de COVID-19, „instrumentul devine disponibil numai după ce toate statele membre au contribuit la instrument, cu o sumă care reprezintă cel puțin 25 % din valoarea maximă de 100 de miliarde de EUR, cu condiția ca ponderile relative ale contribuțiilor fiecărui stat membru în suma totală a contribuțiilor statelor membre să corespundă ponderilor relative ale statelor membre în venitul național brut total al Uniunii.

Conform Regulamentului SURE, respectivul instrument de finanțare permite Uniunii să furnizeze „asistență financiară unui stat membru care este afectat sau grav amenințat de o perturbare economică gravă cauzată de epidemia de COVID-19 pentru finanțarea, în principal, a schemelor de șomaj tehnic sau a măsurilor similare menite să protejeze angajații și persoanele care desfășoară o activitate independentă, reducând astfel incidența șomajului și pierderea veniturilor, precum și pentru finanțarea, în subsidiar, a anumitor măsuri legate de sănătate, în special la locul de muncă” (ec.europa.eu).

Potrivit condițiilor de utilizare precizate în cadrul Regulamentului SURE, un stat membru poate solicita asistență financiară din partea Uniunii în cadrul instrumentului în cazul în care cheltuielile publice efective și, eventual, cele planificate au crescut neprevăzut și semnificativ, începând cu 1 februarie 2020, din cauza măsurilor naționale legate direct de schemele de șomaj tehnic și a măsurilor similare menite să abordeze efectele socio-economice ale pandemiei de COVID-19.

Conform statisticilor, cel puțin unul din patru muncitori europeni (peste 42 de milioane de persoane per total) este afectat de măsurile de lucru pe termen scurt care au fost puse în aplicare în timpul pandemiei COVID-19, evitându-se astfel concedierile. Măsurile de șomaj parțiale variază de la 100% din salariul plătit în Olanda sau Danemarca la 50% din salariu în Polonia. Dar, în majoritatea cazurilor, acestea acoperă între 70%,  ca în Spania, Franța sau Belgia și 80% în Italia, Germania sau Regatul Unit. Plata șomajului tehnic durează de obicei între trei luni și un an. În plus, în majoritatea țărilor (inclusiv în Spania) companiile pot concedia lucrătorii numai după o anumită perioadă de timp după ridicarea măsurilor (www.euractiv.fr).

Puternic afectată de pandemia de COVID-19, Spania a solicitat finanțare de peste 20 miliarde EUR din acest fond, iar Comisia Europeană a propus să acorde Spaniei 21,3 miliarde EUR din programul SURE. Acest lucru l-ar face al doilea stat membru cel mai bine finanţat după Italia, către care executivul UE alocă 27,4 miliarde.

Însă, potrivit Regulamentului SURE, asistența financiară este pusă la dispoziție prin intermediul unei decizii de punere în aplicare a Consiliului adoptată pe baza unei propuneri din partea Comisiei. Decizia de punere în aplicare a Consiliului conține: valoarea împrumutului, durata medie maximă a acestuia, modul de stabilire a costurilor, numărul maxim de tranșe, perioada sa de disponibilitate și celelalte norme detaliate necesare acordării asistenței financiare; o evaluare a respectării de către statul membru a condițiilor de accesare a finanțării; și o descriere a schemelor naționale de șomaj tehnic sau a măsurilor similare, precum și, după caz, a măsurilor relevante legate de sănătate, care pot fi finanțate. Statul membru beneficiar trebuie să deschidă un cont special la banca sa centrală națională în vederea gestionării asistenței financiare primite.

SURE reprezintă un instrument de solidaritate ce va contribui la menținerea locurilor de muncă şi la funcționarea întreprinderilor şi va avea un caracter temporar (așa cum cerea purtătorul de cuvânt al grupului PPE pentru Economie și afaceri monetare, eurodeputatul Markus Ferber), durata şi domeniul său de aplicare fiind limitate la abordarea consecințelor pandemiei de COVID-19.

Perioada de disponibilitate a instrumentului se încheie la 31 decembrie 2022, însă poate fi prelungită dacă Raportul Comisiei (la șase luni de la data la care instrumentul devine disponibil) privind utilizarea asistenței financiare (inclusiv sumele restante și calendarul de rambursare aplicabil), precum și persistența evenimentelor excepționale care justifică aplicarea finanțarea, este însoțit de o propunere de decizie de punere în aplicare a Consiliului de prelungire a perioadei de disponibilitate a instrumentului.

Astfel că, în contextul unor perturbări grave ale economiei europene, Consiliul UE a aprobat, la data de 25 septembrie 2020, sprijin financiar în valoare de 87,4 miliarde EUR, în cadrul SURE, instrumentul temporar al UE destinat atenuării riscurilor de șomaj pe durata crizei generate de COVID-19, pentru 16 state membre. Sprijinul financiar din cadrul SURE va fi acordat statelor membre după cum urmează: Belgia – 7,8 miliarde de EUR, Bulgaria- 511 milioane de EUR, Croația – 1 miliard de EUR, Cipru – 479 milioane de EUR, Republica Cehă – 2 miliarde de EUR, Grecia – 2,7 miliarde de EUR, Italia – 27,4 miliarde de EUR, Letonia – 193 milioane de EUR, Lituania – 602 milioane de EUR, Malta – 244 milioane de EUR, Polonia – 11,2 miliarde de EUR, Portugalia – 5,9 miliarde de EUR, România – 4,1 miliarde de EUR, Slovacia – 631 milioane de EUR, Slovenia – 1,1 miliarde de EUR Şi Spania – 21,3 miliarde de EUR. Aceasta după ce Comisia Europeană a publicat în data de 24 august 2020 propunerile de decizie de acordare de sprijin financiar în cadrul instrumentului SURE pentru România și celelalte 15 state membre (Belgia, Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Spania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Portugalia, Polonia, Slovacia și Slovenia).

In acest context, potrivit Regulamentului SURE, Comisia va strânge fonduri pe piețele internaționale de capital în numele UE și le va acorda sub formă de împrumuturi înapoi către statele membre care le-au solicitat. Evident, există posibilitatea ca şi alte state membre să își prezinte cererile de asistență financiară.

Din cele circa 4,099 miliarde de EUR, România va putea finanța măsuri precum plăți ale indemnizațiilor, sporuri și majorări suplimentare a drepturilor salariale (www.fonduri-structurale.ro). Mai precis, conform Comisiei, țara noastră va finanța: plata indemnizațiilor de care beneficiază salariații pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă (Ordonanța de Urgență a Guvernului 30/2020, art. 11); plata indemnizațiilor privind decontarea unei părți din salariu, suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, reprezentând 41,5% din salariul de bază brut corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 41,5% (Ordonanța de Urgență a Guvernului 92/2020, art.  1); plata indemnizațiilor de 75% din diferența dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă (Ordonanța de Urgență a Guvernului 132/2020, art. 1); plata indemnizațiilor pentru alți profesioniști, care nu au calitatea de angajatori (Ordonanța de Urgență a Guvernului 30/2020, art. 15); plata indemnizațiilor în cadrul Legii nr. 6/2020 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 pentru alte categorii decât angajații, respectiv profesioniștii (Ordonanța de Urgență a Guvernului 132/2020, art. 3); plata indemnizațiilor pentru persoanele care desfășoară activități necalificate cu caracter ocazional, respectiv zilieri (Ordonanța de Urgență a Guvernului 132/2020, art. 4); plata indemnizațiilor în cazul muncii suplimentare prestată în perioada situației de urgență peste programul normal de lucru de către personalul structurilor de specialitate din Institutul Național de Sănătate Publică și Direcțiile de Sănătate Publică județene și/ sau Direcția de Sănătate Publică a Municipiului București (Ordonanța de Urgență a Guvernului 11/2020, art. 8 (6)); plata majorării suplimentare a drepturilor salariale pentru angajații din sistemul național de apărare, în penitenciare, personal din sistemul public de sănătate și alte categorii, pentru supravegherea copiilor (Ordonanța de urgență a Guvernului 30/2020, art. 1 (6)); plata sporului, de până la 30%, calculat la salariul de bază/solda de funcție/salariul de funcție, personalului medical care execută, conduce sau coordonează misiuni și sarcini de serviciu în condiții de pericol deosebit (Legea nr. 56/ 2020, art. 7) (www.fonduri-structurale.ro).

Acest sprijin financiar din cadrul SURE vine să completeze măsurile naționale luate de statele membre UE menite să atenueze efectele directe pe plan economic, social și de sănătate ale pandemiei de COVID‐19.

 

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Print

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top