Manoela Popescu
În contextul în care pandemia de COVID-19 a perturbat viaţa tuturor entităţilor la nivel mondial, întrebarea care stă pe buzele tuturor este cum va începe noul an şcolar. Toți elevii vor fi într-adevăr prezenți la școală sau nu? Ce se va întâmpla dacă se va detecta un caz de îmbolnăvire cu COVID-19 într-o şcoală? Se va pune problema închiderii şcolii respective ? Se pare că da. Analizele medicale și pediatrice sunt din ce în ce mai precise, ceea ce înseamnă că orice caz de COVID-19 poate fi depistat rapid.
În plină criză pandemică, miniștrii educației din statele membre ale Uniunii Europene, preocupați fiind de problemele psihosociale și educaționale ale frecventării școlare pentru copii și adolescenți, fac eforturi pentru redeschiderea normală a școlilor şi a universităților în deplină siguranță pentru elevi/studenți şi pentru toate cadrele didactice şi personalul adiacent unităților de învățământ. Aceasta deși pandemia este încă prezentă la nivel mondial, iar mai multe studii științifice au arătat că, în timpul epidemiilor, închiderea școlilor poate reduce viteza de răspândire a acestora. Conform respectivelor studii, copiii sunt mai predispuși să contracteze virusul și să-l transmită, chiar dacă ei înșiși nu dezvoltă în mod sistematic simptome. Din acest motiv New York Times sublinia, la începutul epidemiei, că „mediul școlar este potrivit pentru răspândirea bolilor” (www.touteleurope.eu). Ca atare, închiderea școlilor a fost una dintre primele măsuri luate de guverne pentru a stopa răspândirea COVID-19. Astfel că, în prima jumătatea a lunii martie, școlile, colegiile, liceele și universitățile au fost închise în toată Europa și au fost puse în aplicare sisteme de învățământ la distanță, ca alternativă viabilă educațională în contextul crizei de sănătate. In această direcție, a utilizării resurselor oferite de era digitală sistemelor de educație naționale, în Propunerea de rezoluție referitoare la acțiunea UE de combatere a pandemiei de COVID-19 și a consecințelor acesteia, grupul PPE, prin președintele grupului Manfred Weber și Esteban González Ponce „considera că UE ar trebui să dezvolte o platformă europeană de învățământ online, pentru ca școlile și universitățile să se asigure că toți elevii și studenții din statele membre au acces la instrumente educaționale de calitate”. De asemenea, grupul PPE, sublinia faptul că o astfel de platformă ar putea servi și drept centru comun de resurse pentru profesori, studenți și părinții, îmbunătățind astfel calitatea generală a educației în toate statele membre UE. Chiar şi în țările în care măsurile de distanțare socială au fost mai puțin drastice, guvernele au decis să închidă liceele și universitățile, deși unele state au menținut școlile primare deschise, reducând însă, în același timp, numărul de elevi pe clasă, cum a fost cazul în Suedia.
Este clar pentru toți factorii implicați în sistemul educațional că redeschiderea școlilor necesită, în primul rând, responsabilitatea asumată a acestora de a asigura accesul facil la educație de calitate, concomitent cu asigurarea securității şi siguranței actorilor procesului educațional (elevi, cadre didactice, personal specific), precum şi o largă asumare în societate, în contextul importanței accesului echitabil la educație.
În principalele state membre ale UE, data de început a noului an școlar nu se modifică ca urmare a crizei pandemice, însă pandemia de COVID-19 are consecințe asupra organizării școlilor, care vor trebui să respecte prescripțiile emise de ministerele sănătății (dezinfecție, limitarea interacțiunilor elevilor, obligativitatea purtării măștilor etc.). Spre exemplu, într-o intervenție din 20 august a.c., ministrul francez al educației naționale a anunțat obligația de a purta o mască în spații închise pentru elevii cu vârsta de peste 11 ani (www.vie-publique.fr). Purtarea unei măști este, prin urmare, obligatorie în clasă pentru elevii de liceu și gimnaziu, interzisă copiilor preșcolari și nerecomandat copiilor din școala primară. In țara noastră, în Normele privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19 se precizează faptul că accesul echitabil la educație este esențial. Credem în educație! Însă, în vederea funcționării în condiții de siguranță a unităților de învățământ în contextul prevenirii, depistării din timp și a controlului COVID-19, anumite măsuri esențiale de prevenție sunt necesare: purtarea obligatorie a măștii pentru elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal precum și pentru întregul personal al unității de învățământ, atât în timpul orelor de curs, cât și în timpul recreației (în spațiu închis), igiena riguroasă a mâinilor, realizarea curățeniei și dezinfecției în unitățile de învățământ, separarea și limitarea contactului între elevi din clase diferite, neparticiparea la cursuri a preșcolarilor / elevilor ce prezintă febră sau simptome caracteristice pentru infecția cu COVID-19.
Pregătirea anului școlar stă sub imperativul: „educația este obligatorie”, iar prezența elevilor în clasă nu poate fi lăsată la aprecierea liberă a părinților, deoarece planul de continuitate pedagogică pentru învățarea și predarea în situații de urgență solicită asigurarea calității educaționale. Această abordare se înscrie în viziunea grupului PPE privind educația, care subliniază faptul că îmbunătățirea calității educației în toate statele membre UE va contribui la dezvoltarea comunității și a societății, în general. Educația, în concepția grupului PPE, fiind o resursă, care poate și trebuie să fie utilizată în aceste vremuri pandemice.
Deciziile statelor lumii privind începerea anului școlar, atât de așteptat de elevi şi studenți, vor fi luate în funcție de situația de sănătate existentă în fiecare țară, în parte. În multe state ale lumii (Statele Unite, spre exemplu) problema aranjamentelor practice pentru anul școlar 2020-2021 este departe de a fi soluționată. Se pare că, peste Atlantic, începerea anului şcolar va depinde de deciziile luate de guvernanții fiecărui stat. În România, Belgia şi în Franţa, aceasta va depinde de situația de sănătate.
Mai toate ţările au pregătit scenarii în funcţie de situația epidemiologică generală, ţara noastră în Normele privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19 ia în considerare şi particularitățile regionale ale situaţiei de sănătate, precum și infrastructura şi resursele umane ale fiecărei unități de învățământ în parte. Ministerul Sănătăţii a publicat proiectul de ordin de ministru care conţine măsurile propuse pentru începerea anului şcolar 2020-2021. Scenariile luate în calcul pentru începerea anului şcolar, în funcţie de situaţia epidemiologică din fiecare localitate în parte, sunt următoarele: scenariul 1 – participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie, scenariul 2 – elevii din clasele a VIII-a şi a XII-a vin zilnic la şcoală, iar cei din celelalte clase vin prin rotaţie de 1-2 săptămâni, iar în scenariul 3 toţi copiii urmează cursurile în mediul online (www.zf.ro). De asemenea, s-a stabilit necesitatea suspendării cursurilor şcolare ale unităţii de învăţământ (pe o perioada de 14 zile de la data de debut a ultimului caz) la apariţia a trei cazuri confirmate de îmbolnăvire cu COVID-19, în clase diferite ale aceleiaşi unităţi de învăţământ. In acest context, Salvați Copiii România solicită Guvernului României respectarea distanței minime de 1,5 m între elevi sau învățarea prin rotație, asistenți sociali și asigurarea accesului real la educație pentru copiii vulnerabili (www.zf.ro).
In Belgia, autoritățile din cele trei comunități au lucrat la sfârșitul lunii iunie la diferite scenarii cu coduri de culori care vor depinde de situaţia de răspândire a pandemiei de COVID-19 și care vor implica o prezență mai mult sau mai puțin frecventă a elevilor în funcție de nivelul de învățământ. Astfel că, în luna iulie 2020 se anunța patru scenarii posibile pentru clasele secundare, în funcție de situația medicală din luna septembrie. Scenariile respective își propuneau să stabilească un plan de sănătate. Scenariul verde era cel al unei situații normalizate medical, adică al unei situații normale existentă înainte de apariția pandemiei de COVID-19. Caz în care, toți elevii de la toate nivelurile ar fi participat la toate lecțiile. Un al doilea scenariu, „scenariu galben”, este cel al situației medicale actuale. În acest caz, din septembrie, era de așteptat ca elevii de gimnaziu să fie prezenți 4 zile pe săptămână la școală, fără ore în zilele de miercuri la școală, ci doar teme. Cel de-al treilea scenariu, „scenariu portocaliu”, este cel al unei situații în care criza medicală va evolua, caz în care cursurile ar fi fost oferite alternativ, clasele secundare fiind împărțite în două. În cele din urmă, cel de-al patrulea scenariu, „scenariul roșu” se baza pe o situație acută din punct de vedere medical (www.rtbf.be). Clasele secundare ar fi fost împărțite în două și cursurile ar fi fost organizate alternativ, însă cu măsuri de sănătate mult mai stricte. Restricţiile de distanţare fizică fiind consolidate. Deci, un scenariu portocaliu însemna o educaţie hibridă care asigura jumătate de timp prezenţa la şcoală a elevilor şi jumătate de timp învăţământ la distanță, dar exclusiv pentru a doua și a treia etapă a învățământului secundar. Insă, cu două săptămâni înainte de începerea școlii (pe 15 august) Belgia anunța că începutul anului școlar va fi normal, cu cinci zile de prezență pe săptămână.
In Franţa, 12,4 milioane de elevi încep astăzi şcoala. În cadrul unei conferințe de presă care a avut loc pe 26 august, Ministrul Educației, Jean-Michel Blanquer, a spus că elevii din anul șase, precum și toți adulții ar trebui să poarte masca la școală, inclusiv profesorii de grădiniță. Directorii şcolilor urmând să primească fonduri pentru gestionarea unităţiilor educaţionale în condiţiile pandemiei. Conform Ministrului Educației Franţei, Jean-Michel Blanquer, şcolile trebuie să poată oferi măști elevilor ale căror familii au nevoie de ajutor în această direcţie, dar nu vor fi oferite gratuit măşti tuturor elevilor (deoarece toate entităţile trebuie să fie responsabile individual pentru siguranţa în şcoli). Pregătirea anului şcolar a fost bine fundamentată, asigurându-se mai multe resurse pentru sprijinul academic (spre exemplu a fost creată “Direcția către școala incluzivă”, o platformă deschisă tuturor celor interesaţi). Se apreciază că, indiferent de situaţia pandemică, Franţa continuă finalizarea reformei liceului general şi tehnologc, precum şi a traseului profesional. Preocupările Ministrul Educației, Jean-Michel Blanquer acoperă toate aspectele sistemului educaţional: competenţele digitale, dimensiunea ecologică a educaţiei, sportul şi cultura (elemente componente ale educaţiei), dimensiunea digitală a educaţiei (teleservicii de orientare în carieră), profesionalismul cadrelor didactice, dimensiunea extracurriculară, resursele educaţionale etc.. In ceea ce priveşte remunerarea cadrelor didactice, se pare că aproximativ 400 de milioane de EUR vor fi alocaţi anului viitor pentru îmbunătățirea salarizării, dar și a „bunăstării la locul de muncă” a cadrelor didactice. In ceea ce priveşte începerea anului universitar, în Franţa, în general, începutul anului universitar are loc între jumătatea lunii septembrie și mijlocul lunii octombrie.
Pe fundalul pandemiei de COVID-19, potrivit afirmaţiei lui Jean-Michel Blanquer de pe 21 august, începutul anului școlar din septembrie 2020 se va baza pe două aspecte cheie: „protejarea elevilor și a adulților, precum și pe asigurarea educației pentru toți”. Măsurile de siguranţă şi de asigurare a sănătăţii se referă la purtarea unei măști, gesturile de barieră „aplicate constant, peste tot și de toată lumea”, spălarea periodică a mâinilor, ventilația cursurilor sau chiar dezinfectarea spațiilor și a echipamentelor (www.la-croix.com).
În ajunul începerii anului școlar, președintele Franţei, Emmanuel Macron, s-a adresat elevilor într-un videoclip postat pe Instagram: “Virusul este încă acolo, trebuie să fii protejat. Mă bazez pe tine de mâine dimineață pentru a aplica gesturile de barieră” (www.ladepeche.fr). De asemenea, luni seara, 31 august 2020, la Franța4, ministrul educației naționale, Jean-Michel Blanquer, a fost invitatul unei seri speciale “Înapoi la școală” şi a răspuns la toate întrebările telespectatorilor (www.linternaute.com).
Cum se pregătesc universităţile pentru începutul anului universitar sub imperiul pandemiei? Universităţile facilitează scenarii pornind de la trei situaţii diferite: prima situaţie are în vedere un început normal al anului școlar, cu educația în cadrul amfiteatrelor în mare parte (și cu respectarea măsurilor de distanțare socială / măsuri de barieră prevăzute în circulară), cea de-a doua situaţie vizează un amestec între cursurile la catedră și cursurile la distanță, iar ultima situaţie vizează educația totală la distanță. In vederea monitorizare potențială a cursurilor la distanță de către toți studenții, Universitatea Claude-Bernard-Lyon-1 a propus consiliului de administrație un buget de 3 milioane de EUR.
In SUA, aproape 100.000 de copii testaţi pozitivi pentru COVID-19 nu vor putea reveni în două săptămâni la școală. Potrivit unui raport al Academiei Americane de Pediatrie (AAP), în perioada cuprinsă între 16 și 30 iulie, 97.078 de copii au fost pozitivi pentru COVID-19 în Statele Unite. Se pare că din cele peste cinci milioane de cazuri de COVID-19 existente în prezent în Statele Unite, 338.000 sunt copii, ceea ce reprezintă aproximativ 9% din totalul cazurilor declarate oficial în țară și o rată globală de infecție de 447 cazuri la 100.000 de copii. Ca atare, unele districte școlare au optat pentru învățământul la distanță, în timp ce altele au decis să-i aducă pe copii în sălile de clasă. Deși, în iulie, președintele Donald Trump a reiterat apelul său pentru redeschiderea școlilor, indicând că sistemele imunitare ale copiilor sunt „mult mai puternice” decât cele ale adulților, declarând chiar că va refuza finanțarea din partea statelor a școlilor care vor refuzau să reia școala cu prezența fizică a profesorilor și studenților în sălile de clasă. De asemenea, președintele SUA a mai calificat ca fiind ridicolă decizia Harvard de a face cursuri online 100% din toamnă. Ca atare, administrația Trump a decis să revoce vizele studenților străini înscriși în universitățile care au ales să treacă la cursuri virtuale 100%, o decizie contestată în instanță de Harvard și MIT (www.lequotidien.com).
Cu toate acestea, cele mai mari două districte școlare din California (Los Angeles și San Diego), care au împreună 720.000 de studenți la grădiniță până în clasa finală, au decis să înceapă anul școlar cu educație la distanță datorită creșterii spitalizărilor de COVID-19 și A creșterii ratelor de infecție în stat. CNN a declarat că decizia a fost luată parțial sub presiunea sindicatelor profesorilor, prioritatea fiind siguranța tuturor celor implicați în procesul educațional. Pe de altă parte, primarul New York (cel mai mare district școlar din SUA), Bill De Blasio, și-a anunțat planul de a redeschide școlile pentru cel puțin o parte a educației „față în față” în toamnă. El a spus că oficialii au „lucrat neobosit pentru a realiza acest lucru”. De asemenea, De Blasio a spus că părinții trebuie să-și înscrie copiii într-o educație „în persoană”, o opțiune de învățare la distanță sau un sistem hibrid (www.lequotidien.com).
Concluzionând, se poate afirma că pentru multe din statele lumii, scopul anului școlar 2020 este de a-i întâmpina pe toți elevii într-un cadru senin, propice învățării și reluării vieții colective. Aceasta înseamnă că factorii implicaţi la nivelul fiecărui sistem educaţional sunt preocupaţi de implementarea tuturor mijloacelor necesare pentru a permite “aducerea la zi” a elevilor care au suferit cel mai mult în perioada închiderii şcolilor. Astfel că, la începutul anului școlar, prioritățile sunt evaluarea elevilor pentru a-i susține mai bine și pentru a le asigura posibilitatea consolidării învățării. In acest sens, este necesar ca fiecărui elev/student, în parte, să le fie oferit un răspuns personalizat, astfel încât aceştia să-şi găsească calea spre succes.