de Alexandra Burnea, asistent acreditat la Parlamentul European
Statele europene încearcă ridicarea progresivă a măsurilor de carantină, astfel că ACI EUROPE și Asociația Europeană pentru Aviație în Afaceri (EBAA) au solicitat, la sfârșitul lunii aprilie, coordonarea și stabilirea modului în care ar trebui ridicate restricțiile ce privesc transportul aerian la nivelul Uniunii Europene. Apelul a venit înaintea reuniunii ministeriale a transporturilor din 29 aprilie, care urma să abordeze restabilirea treptată a serviciilor de transport, a conectivității și a liberei circulații a persoanelor și mărfurilor.
Aeroporturile continuă să sufere pierderi devastatoare ca urmare a pandemiei, pierzând 235 milioane de pasageri între 1 martie și 19 aprilie. Alături de apelul către miniștrii transporturilor din UE, ACI EUROPE a dezvăluit cea mai recentă estimare a unei pierderi de 1,4 miliarde de pasageri în 2020 (-57%) pentru aeroporturile din Europa, împreună cu o pierdere de 32 de miliarde de euro din veniturile aeroporturilor (-55%). Aceasta înseamnă că, deocamdată, impactul pandemiei este de 14 ori mai mare decât cel al crizei financiare globale[1]. Dacă restricțiile se ușurează în modul în care au fost impuse, ar putea dura prea mult până ce companiile aeriene își vor relua zborurile. „Nu ne putem permite să ieșim din această criză așa cum am intrat în ea”, a declarat Jost Lammers, directorul general al aeroportului din München și președintele ACI EUROPE.
Ce fac companiile aeriene în acest sens? Majoritatea încearcă să evite returnarea banilor încasați pe biletele vândute și să ofere vouchere ce vor putea fi folosite pe viitor. Zeci de mii de însoțitori de bord, piloți, personal la sol, personal de securitate, agenți de client service au fost trimiși acasă, în concedii fără plată, cu salarii înjumătățite, sau dați afară. Conform Consiliului Mondial al Turismului și Călătoriilor (WTTC)[2], până la 50 de milioane de locuri de muncă din sectorul călătoriilor și turismului sunt expuse riscului din cauza pandemiei.
Consiliul Mondial al Turismului și Călătoriilor a dezvăluit o serie de noi măsuri la nivel mondial[3], ce au fost concepute pentru a reconstrui încrederea în rândul călătorilor, astfel încât aceștia să poată călători în siguranță odată cu ridicarea restricțiilor impuse în timpul carantinei. Acestea vin în urma consultărilor strânse cu membrii WTTC, precum și asociațiilor Airports Council International (ACI), Cruise Lines International Association (CLIA) și International Air Transport Association (IATA), urmând o abordare coordonată și transparentă. Va exista o colaborare cu diferiți actori-cheie pentru a asigura disponibilitatea de a reporni operațiunile și pentru a asigura că standardele și măsurile implementate sunt aliniate la cerințele guvernamentale și cele de sănătate publică. Măsurile vor fi aplicate în principalele industrii din turism, inclusiv aviație, aeroporturi, industria hotelieră, operatori de croaziere, transport și tour-operatori.
Tehnologiile digitale și automatizarea vor juca un rol esențial în viitorul călătoriilor aeriene. Nevoia de a reduce „punctele de atingere” pe aeroporturi implică utilizarea obligatorie a îmbarcării biometrice. Aeroporturile vor fi nevoite să delimiteze spațiile pentru distanțarea socială pe coridoare, să ofere spații mai mari pentru cozi și săli de așteptare, să monteze plexiglas sau alte bariere de protecție la ghișee, stații de dezinfectare și scanare termică pentru a verifica temperatura corpului (înainte de îmbarcare, dar și după aterizare). Cel mai probabil, călătorii vor face check-in automat și vor preda bagajele singuri. În plus, se discută despre instalarea unor tuneluri pentru dezinfectare electrostatică sau UV, lucru luat deja în calcul de aeroportul Heathrow din Londra, de exemplu. În avioane, purtarea măștilor va fi obligatorie. Air France și KLM au impus deja această măsură și este de așteptat ca toate celelalte companii aeriene să facă la fel. Hong Kong Airlines a decis să nu mai ofere mâncare în avion.
Deși nu există decizii standard cu privire la efectuarea obligatorie a acestor teste, aeroporturile și companiile aeriene solicită reglementări uniforme. Încă nu este clar cine va fi responsabil de verificarea simptomelor Covid-19 a călătorilor.
Comisia Europeană a publicat următoarele recomandări pentru a înlesni eforturile statelor membre[4], sub forma unei abordări în etape pentru deschiderea frontierelor interne și externe:
- Controalele la frontierele interne ar trebui ridicate în mod coordonat. Restricțiile de călătorie ar trebui să fie mai întâi ridicate între zonele considerate cu risc scăzut. Statele membre învecinate ar trebui să rămână disponibile să faciliteze acest lucru.
- În următoarea fază, frontierele externe ar putea fi redeschise pentru rezidenții non-UE. Restricțiile călătoriilor neesențiale în UE trebuie revizuite în mod constant.
În plus, Comisia a cerut statelor membre și celor asociate spațiului Schengen să prelungească până la 15 iunie restricțiile temporare privind călătoriile neesențiale către UE[5].
În ciuda tuturor măsurilor ce vor fi luate, nu se știe când sau dacă vom putea călători ca înainte de pandemie. Inclusiv directorul general al Boeing, Dave Calhoun, a declarat într-un interviu pentru NBC[6] că traficul aerian va crește din nou începând cu luna septembrie și posibil ca abia la sfârșitul anului să ajungă la 50% și doar peste trei ani am putea reveni la nivelul traficului aerian din 2019.
Foto: https://ec.europa.eu/transport/modes_en
[1]https://www.aci-europe.org/media-room/249-restoring-air-connectivity-the-way-forward.html?
[2]https://wttc.org/News-Article/Coronavirus-puts-up-to-50-million-Travel-and-Tourism-jobs-at-risk-says-WTTC
[3]https://wttc.org/News-Article/WTTC-unveils-Safe-Travels-new-global-protocols-to-restart-the-Travel-Tourism-sector
[4]https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/factsheet-lifting-containment-measures_en.pdf
[5]https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_823
[6]https://twitter.com/i/status/1260175971442974721