Politica comercială este un pilon important care completează politica externă, precum și securitatea internă și externă, încurajând dezvoltarea globală și proiectând valorile europene pe scena mondială, consolidând parteneriatele strategice ale Uniunii și contribuind la construirea de noi alianțe. PPE militează pentru un comerț liber, bazat pe reguli și valori, încurajând standardele UE drept standarde ale unui comerț internațional.
Comerțul mondial reflectă legătura ce se dezvoltă între piețele lumii ca urmare a diviziunii internaționale a muncii, fiind o manifestare directă a interdependenței ce există între țări, popoare, regiuni și continente. Beneficiile comerțului mondial sunt imense, esența acestora fiind descrisă de Adam Smith în cunoscuta publicație „Cercetare asupra naturii și cauzelor avuției națiunilor“ („Avuția națiunilor“). Avantajele diviziunii muncii și cele ale specializării țărilor conform specificului și particularităților lor a generat trei revoluții industrializate, precum și manifestarea erei globalizării și a digitalizării.
Liberul schimb și globalizarea au contribuit și au îmbunătățit, conform grupului PPE, în mod semnificativ nivelul de viață și, implicit, au redus sărăcia în Uniune Europeană și în lume. Aceasta deoarece competiția între țări, regiuni, grupuri de companii și societăți individuale a devenit din ce în ce mai complexă, fapt ce a condus la creșterea competitivității actanților economici, la asigurarea de noi locuri de muncă, la creșterea calității produselor și serviciilor, a calității vieții în UE și la nivel global.
Cu alte cuvinte, firmele europene care importă și exportă în cadrul lanțurilor valorice globale trebuie să creeze competitivitate, locuri de muncă și creștere economică, oferind mai multe opțiuni și prețuri mai mici consumatorilor din întreaga lume, în timp ce satisfac nevoile cetățenilor europeni. In era digitală, provocările cu care actanții se confruntă sunt din ce în ce mai mari, mai greu de identificat și, evident, de depășit. Aceasta deoarece manifestarea economiei bazată pe comunicare, informație și cunoaștere generează noi modele de afaceri, noi produse și servicii centrate pe tehnologii noi, oferindu-le consumatorilor și cumpărătorilor o nouă putere decizională, cu impact major asupra pieței produselor și serviciilor, pieței monetare, pieței forței de muncă și pieței capitalurilor.
In acest context, responsabilitatea socială, imaginea și reputația firmei, managementul calității, managementul relațiilor firmei cu toți cei interesați, capitalul uman devin active cheie ale firmelor. De asemenea, regulile noi ale pieței capitalurilor vor impact într-un mod diferit comerțul global.
Astfel că noul mediu internațional de afaceri va favoriza agenții economici și sociali creativi și inovativi, capabili să interacționeze în rețea și să se conecteze proactiv la consumatori, piețe, informații și cunoștințe. Noile lanțuri valorice ale actanților flexibile, mai puțin liniare, puternic internaționalizate (sub aspectul opțiunilor de aprovizionare și desfacere) și cu tendințe evidente de externalizare a serviciilor cer abilități noi manageriale, noi competențe de comunicare și de învățare, noi abilități organizaționale și modele de eficientizare.
Modelele de eficientizare având la bază o funcție economică a produsului final rezultată dintr-o combinație dintre diviziunea muncii și forța de muncă specializată, soluții logistice eficiente și o poziție puternică în cadrul pieței de desfacere. De fapt, este vorba tot despre avantajul comparativ (competitiv) creat într-un context european, cel al specializării, al concentrării pe principii de cost, timp și reducerea riscurilor de către firmele competitive europene, într-o lume globalizată și digitalizată. Astfel, din această perspectivă, trendul în comerțul global fiind o creșterea a gradului de conștientizare a firmelor în ceea ce privește evaluarea costurilor totale de producție, promovare, comercializare, livrare și post livrare, nu doar a celor de producție. O consecință a acestei fiind o reconfigurare a lanțurilor furnizoare, cu accent pe favorizarea dezvoltării facilităților de producție din Europa Centrală și de Est. Rezultatele și performantele actanților europeni contribuind la dezvoltarea comerțului global într-o manieră sustenabilă.
Pe de altă parte, exigențele sustenabilității, solicitând ajustări economice în domeniul protecției mediului și a biodiversității, vor genera schimbări în noile modele de afaceri ce se manifestă în prezent, vor modifica sau vor crea piețe noi, ceea ce necesită noi abordări strategice ale comerțului la nivel național, regional, european, mondial. In acest context, statele membre utilizând principiile doctrinei economice liberale ar trebui să dezvolte servicii integrate pentru a satisface nevoile de asistență, de consultanță și de susținere pentru toți actanții europeni. Mai mult decât atât, în contextul actual, instituțiile publice și private (sau parteneriatele public-privat) trebuie să ofere și să susțină servicii în rețele naționale pentru firme, să le sprijine integrarea în rețele internaționalizate, oferindu-le soluții competitive, diversificate și personalizate pe grupuri țintă și clienți, în vederea menținerii unor avantaje competitive durabile, precum și creării și consolidării de noi avantaje competitive sustenabile. In acest fel, firmele europene își pot dezvolta capacitățile și capabilitățile de a face export și de a adăuga valoare lanțului european, pin noi lanțuri mai extinse și cu valori mai consistente la nivelul național și regional. Aceasta deoarece fluxurile comerciale internaționale continuă să fie concentrate în cadrul marilor regiuni geografice.
Concluzionând, grupul PPE poate aborda tendințele comerțului mondial din cel puțin următoarele perspective: perspectiva dezvoltării durabile, pornind de la ideea conform căreia exporturile europene contribuie la dezvoltarea sustenabilă a lumii; perspectiva capacității instituționale, prin crearea cadrului instituțional de sprijin al actanților din sectorul exporturilor și nu numai; perspectiva competitivității, ceea ce presupune susținerea actanților exportatori și facilitarea activității de export pentru toți ceilalți agenți economici (prin intermediul măsurilor de politică comercială); perspectiva clientului/cumpărătorului/beneficiarului în vederea creșterii calității produselor și serviciilor și facilitarea accesului la acestea a tuturor cetățenilor europeni.
In prezent, în opinia PPE, comerțul internațional, bazat pe statul de drept, contribuie la răspândirea principiilor fundamentale ale democrației și drepturilor omului, la dezvoltarea fenomenului antreprenorial și a inovației, precum și la eradicarea sărăciei în lume. Nimic mai adevărat, deoarece comerțul mondial desfășurat în era digitalizării creează mult mai repede oportunități de dezvoltare a educației, a guvernanței economice, a sustenabilității, a integrării regionale și a investițiilor.